Riihi DMA -tilausportaali
Jääskeläinen, Jaakko (2022)
Jääskeläinen, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda asiakkaan ja työntekijän kannalta tehokas ratkaisu aloittaa asiakkuus päätelaitehallintapalvelun kanssa. Kyseiseen palveluun on mahdollista valita useampia järjestelmäkohtaisia asetuksia ja ylläpidettäviä sovelluksia, jotka räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan.
Toimeksiantajana toimi IT-alan yritys, Riihisoft Oy. Ratkaisun tarve syntyi asiakasmäärien kasvaessa. Vanha järjestelmä vaati liian monta manuaalista ja toistuvaa työvaihetta asiakkaan ja työntekijän kannalta, eikä täten myöskään antanut vaikutelmaa pätevästä alan toimijasta.
Ratkaisun tehokkuuden mittarina käytetään aikaa, mikä tilaajan ja työntekijän osilta säästyy, vanhaan järjestelmään verrattuna. Palvelun kustannukset on myös suhteutettu uuden prosessin säästämään aikaan.
Palvelu toteutettiin Azure-pilvialustalla ajettuna web-sovelluksena, johon käyttäjille lisättiin tunnukset. Sovellus mahdollisti käyttäjille aina ajantasalla olevan katalogin valittavista asetuksista asiakasympäristöillensä. Tilaukset tallentuivat tietokantaan, mistä niitä on helppo selata ja näin asiakkaat sekä työntekijät pysyivät perillä sovituista asetuksista. Ratkaisu nopeutti myös tilausten käsittelyä, sillä määrätyssä formaatissa tallentuneet tilaukset mahdollistivat prosessien automatisoinnin. Lopuksi arvioidaan jatkokehitysmahdollisuudet ja skaalautuvuus käyttäjämäärien kasvaessa.
Toimeksiantajana toimi IT-alan yritys, Riihisoft Oy. Ratkaisun tarve syntyi asiakasmäärien kasvaessa. Vanha järjestelmä vaati liian monta manuaalista ja toistuvaa työvaihetta asiakkaan ja työntekijän kannalta, eikä täten myöskään antanut vaikutelmaa pätevästä alan toimijasta.
Ratkaisun tehokkuuden mittarina käytetään aikaa, mikä tilaajan ja työntekijän osilta säästyy, vanhaan järjestelmään verrattuna. Palvelun kustannukset on myös suhteutettu uuden prosessin säästämään aikaan.
Palvelu toteutettiin Azure-pilvialustalla ajettuna web-sovelluksena, johon käyttäjille lisättiin tunnukset. Sovellus mahdollisti käyttäjille aina ajantasalla olevan katalogin valittavista asetuksista asiakasympäristöillensä. Tilaukset tallentuivat tietokantaan, mistä niitä on helppo selata ja näin asiakkaat sekä työntekijät pysyivät perillä sovituista asetuksista. Ratkaisu nopeutti myös tilausten käsittelyä, sillä määrätyssä formaatissa tallentuneet tilaukset mahdollistivat prosessien automatisoinnin. Lopuksi arvioidaan jatkokehitysmahdollisuudet ja skaalautuvuus käyttäjämäärien kasvaessa.