"Jag ser att du är arg, det är okej!" : ett material från småbarnspedagogiken om hur vårdnadshavare kan stödja barns känslohantering
Ikonen, Milla; Sjöberg, Isabella; Stenvall, Emma; Strandberg, Jenny (2022)
Ikonen, Milla
Sjöberg, Isabella
Stenvall, Emma
Strandberg, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179874
Tiivistelmä
Det här funktionella examensarbetet skrevs inom ramen för Yrkeshögskolan Novias projekt
Resursstarka barn. Syftet med arbetet var att utveckla en broschyr samt en plansch som ska hjälpa
vårdnadshavarna att stödja barnet i dess känslohantering. Fokus låg på hantering av utmanande
känslor och förebyggande av starka känsloutbrott. Frågeställningarna i arbetet var: Hur kan
småbarnspedagogiken hjälpa vårdnadshavarna att stödja barn i utvecklingen av känslohantering? och
Vilket material och vilka metoder kan stödja vårdnadshavarna gällande deras barns känslohantering?
Examensarbetet betonar vikten av att vuxna fungerar som modeller för barn och att vuxna behöver ha
en aktiv roll i utvecklingen av barns känslohantering. Därtill poängteras också betydelsen av ett
fungerande samarbete mellan vuxna i barns liv. Vårdnadshavare kan ha stor nytta av kunskapen som
personal inom småbarnspedagogiken besitter. Metoder och material som används inom
småbarnspedagogiken samt material direkt riktat till vårdnadshavarna presenteras därför i arbetet. En
omfattande litteratursökning låg som grund för arbetets teoretiska del.
Den produkt som är resultatet av arbetet grundar sig på affektutbrottsmodellen. Broschyren och
planschen innehåller såväl allmän information om känslohantering som konkreta metoder för
vårdnadshavare att använda sig av i de olika faserna i ett barns känsloutbrott. Produktprototypen är
testad bland professionella inom småbarnspedagogiken. Produkten testades genom att den skickades
via e-post till deltagarna och feedback mottogs också främst via e-post. Feedbacken var huvudsakligen
positiv och konstruktiv och var till hjälp för skribenterna. Baserat på feedbacken gjordes också
ändringar i produkten, för att ge produkten dess slutliga utseende. Produkten har utförts i elektronisk
version och eventuella utvecklingsförslag för produkten beskrivs i arbetet.
Resursstarka barn. Syftet med arbetet var att utveckla en broschyr samt en plansch som ska hjälpa
vårdnadshavarna att stödja barnet i dess känslohantering. Fokus låg på hantering av utmanande
känslor och förebyggande av starka känsloutbrott. Frågeställningarna i arbetet var: Hur kan
småbarnspedagogiken hjälpa vårdnadshavarna att stödja barn i utvecklingen av känslohantering? och
Vilket material och vilka metoder kan stödja vårdnadshavarna gällande deras barns känslohantering?
Examensarbetet betonar vikten av att vuxna fungerar som modeller för barn och att vuxna behöver ha
en aktiv roll i utvecklingen av barns känslohantering. Därtill poängteras också betydelsen av ett
fungerande samarbete mellan vuxna i barns liv. Vårdnadshavare kan ha stor nytta av kunskapen som
personal inom småbarnspedagogiken besitter. Metoder och material som används inom
småbarnspedagogiken samt material direkt riktat till vårdnadshavarna presenteras därför i arbetet. En
omfattande litteratursökning låg som grund för arbetets teoretiska del.
Den produkt som är resultatet av arbetet grundar sig på affektutbrottsmodellen. Broschyren och
planschen innehåller såväl allmän information om känslohantering som konkreta metoder för
vårdnadshavare att använda sig av i de olika faserna i ett barns känsloutbrott. Produktprototypen är
testad bland professionella inom småbarnspedagogiken. Produkten testades genom att den skickades
via e-post till deltagarna och feedback mottogs också främst via e-post. Feedbacken var huvudsakligen
positiv och konstruktiv och var till hjälp för skribenterna. Baserat på feedbacken gjordes också
ändringar i produkten, för att ge produkten dess slutliga utseende. Produkten har utförts i elektronisk
version och eventuella utvecklingsförslag för produkten beskrivs i arbetet.