Ikääntyneen omaishoitajan tablettitietokonekurssi arjen toimijuuden ja osallisuuden edistämiseksi
Aatola, Eeva-Liisa (2022)
Aatola, Eeva-Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179845
Tiivistelmä
Omaishoitajien panos on merkittävä yhteiskunnan kannalta. Tilastojen mukaan kunnan kanssa omaishoidon tuesta sopimuksen tehneistä omaishoitajista yli puolet on ikääntyneitä. Samaan aikaan yhteiskunnan toiminnot ovat digitalisoituneet voimakkaasti. Tällä kaikella on vaikutuksia monen ikääntyneen omaishoitajankin arkeen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tukea ja edistää ikääntyneen omaishoitajan arjen toimijuutta ja osallisuutta vahvistamalla hänen digitaitojaan. Näin pyritään ehkäisemään digisyrjäytymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ikääntyneelle omaishoitajalle suunnatun tablettitietokonekurssin malli. Opinnäytetyön viitekehyksinä olivat toimijuus, osallisuus ja koulutusgerontologinen teoria.
Tablettikurssin mallin suunnittelua varten järjestettiin ikääntyneille omaishoitajille työpajatyyppinen tablettikurssi Helsingin kaupungin Pohjoisessa omaishoidon toimintakeskuksessa. Kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa painotettiin koulutusgerontologisia näkökulmia. Keskeisinä pedagogisina ratkaisuina olivat tekemällä oppiminen ja yhdessä toimiminen. Tablettikurssilla oli seitsemän työpajakertaa. Kurssille osallistui kahdeksan omaishoitajaa ja omaishoitajuuden päättänyttä. Kurssin sisältö rakentui pääasiassa osallistujien toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Aiheina olivat mm. tabletin peruskäyttö, tiedonhaku, digitaaliset palvelut ja sähköinen asiointi. Kurssin aikana perehdyttiin mm. kirjaston, pankin, kaupungin, Kelan, Omakannan ja OmaVeron digitaalisiin palveluihin sekä toisen puolesta asiointiin. Työpajoissa oli opinnäytetyön tekijän lisäksi mukana osallistujien tukena vapaaehtoinen vertaisopastaja.
Ikääntyneen omaishoitajan arjen toimijuutta ja osallisuutta edistävän tablettikurssin mallia suunniteltiin mm. teoreettisen tiedon sekä järjestetyn tablettikurssin suunnittelun ja toteutuksen kokemusten, havaintojen, palautteiden, arviointien ja muiden tietojen pohjalta. Tablettikurssin palautekyselyn perusteella omaishoitajat olivat pääosin tyytyväisiä kurssin antiin. Kurssimalli koostuu osin samoista teemoista ja elementeistä kuin alkuperäinen kurssi. Kurssimalli on sisällöllisesti ja oppimisen näkökulmasta perusteltu. Se on muodoltaan modulaarinen. Moduulit ovat rakentuneet valittujen teemojen ympärille kokonaisuuksiksi. Niitä voi hyödyntää joustavasti omaishoitajien digitaitojen oppimisen ohjaamisessa monin eri tavoin. Mallin ideoita voisi soveltaa muillekin ikääntyneiden ryhmille esimerkiksi kaupungin seniorikeskuksissa sekä yksilöllisissä digiopastuksissa. Mallia voisi käyttää myös älypuhelimille.
Tablettikurssin mallin suunnittelua varten järjestettiin ikääntyneille omaishoitajille työpajatyyppinen tablettikurssi Helsingin kaupungin Pohjoisessa omaishoidon toimintakeskuksessa. Kurssin suunnittelussa ja toteutuksessa painotettiin koulutusgerontologisia näkökulmia. Keskeisinä pedagogisina ratkaisuina olivat tekemällä oppiminen ja yhdessä toimiminen. Tablettikurssilla oli seitsemän työpajakertaa. Kurssille osallistui kahdeksan omaishoitajaa ja omaishoitajuuden päättänyttä. Kurssin sisältö rakentui pääasiassa osallistujien toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Aiheina olivat mm. tabletin peruskäyttö, tiedonhaku, digitaaliset palvelut ja sähköinen asiointi. Kurssin aikana perehdyttiin mm. kirjaston, pankin, kaupungin, Kelan, Omakannan ja OmaVeron digitaalisiin palveluihin sekä toisen puolesta asiointiin. Työpajoissa oli opinnäytetyön tekijän lisäksi mukana osallistujien tukena vapaaehtoinen vertaisopastaja.
Ikääntyneen omaishoitajan arjen toimijuutta ja osallisuutta edistävän tablettikurssin mallia suunniteltiin mm. teoreettisen tiedon sekä järjestetyn tablettikurssin suunnittelun ja toteutuksen kokemusten, havaintojen, palautteiden, arviointien ja muiden tietojen pohjalta. Tablettikurssin palautekyselyn perusteella omaishoitajat olivat pääosin tyytyväisiä kurssin antiin. Kurssimalli koostuu osin samoista teemoista ja elementeistä kuin alkuperäinen kurssi. Kurssimalli on sisällöllisesti ja oppimisen näkökulmasta perusteltu. Se on muodoltaan modulaarinen. Moduulit ovat rakentuneet valittujen teemojen ympärille kokonaisuuksiksi. Niitä voi hyödyntää joustavasti omaishoitajien digitaitojen oppimisen ohjaamisessa monin eri tavoin. Mallin ideoita voisi soveltaa muillekin ikääntyneiden ryhmille esimerkiksi kaupungin seniorikeskuksissa sekä yksilöllisissä digiopastuksissa. Mallia voisi käyttää myös älypuhelimille.