Varautuminen kansainväliseen pandemiaan kosmetiikka-alalla
Saukonoja, Aurora (2022)
Saukonoja, Aurora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kansainvälinen pandemia riskinä, ja työn tavoitteena oli selvittää koronapandemian vaikutukset suomalaisille kosmetiikka-alan yrityksille, joilla on myös kansainvälistä liiketoimintaa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, tutkimusosiosta sekä johtopäätöksistä. Tietoperustassa käsitellään kansainvälistä kauppaa, kansainvälisen kaupan riskejä yleisesti, käydään läpi erilaisia riskejä sekä kuinka yritykset voivat varautua niihin. Yksi käsiteltävistä riskeistä on koronapandemia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, haastattelemalla muutamaa suomalaista kosmetiikka-alan yritystä, joilla on kansainvälistä liiketoimintaa.
Tutkimustulosten mukaan pandemialla on ollut paljon erilaisia vaikutuksia suomalaisille kosmetiikka-alan yrityksille. Pandemia on aiheuttanut joidenkin tuotteiden kysynnän laskua, esimerkkinä meikit. Ihonhoitotuotteiden myynti taas on noussut pandemian aikana. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja tuotteita ostetaan enemmän verkkokaupasta. Yritykset, joilla oli verkkokauppa ja digipalveluita tai jotka panostivat niihin pandemian aikana, selvisivät pandemiasta hyvin.
Kansainvälisessä toiminnassa isoimpia muutoksia ovat olleet toimituskulujen nousu ja erilaiset rajoitteet ja matkustuskiellot. Nämä ovat vaikuttaneet myös tuotteiden jälleenmyyntiin negatiivisesti.
Aihe on edelleen ajankohtainen ja koronapandemian vaikutukset tulevat vaikuttamaan vielä pitkään yritysten toiminnassa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, tutkimusosiosta sekä johtopäätöksistä. Tietoperustassa käsitellään kansainvälistä kauppaa, kansainvälisen kaupan riskejä yleisesti, käydään läpi erilaisia riskejä sekä kuinka yritykset voivat varautua niihin. Yksi käsiteltävistä riskeistä on koronapandemia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, haastattelemalla muutamaa suomalaista kosmetiikka-alan yritystä, joilla on kansainvälistä liiketoimintaa.
Tutkimustulosten mukaan pandemialla on ollut paljon erilaisia vaikutuksia suomalaisille kosmetiikka-alan yrityksille. Pandemia on aiheuttanut joidenkin tuotteiden kysynnän laskua, esimerkkinä meikit. Ihonhoitotuotteiden myynti taas on noussut pandemian aikana. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja tuotteita ostetaan enemmän verkkokaupasta. Yritykset, joilla oli verkkokauppa ja digipalveluita tai jotka panostivat niihin pandemian aikana, selvisivät pandemiasta hyvin.
Kansainvälisessä toiminnassa isoimpia muutoksia ovat olleet toimituskulujen nousu ja erilaiset rajoitteet ja matkustuskiellot. Nämä ovat vaikuttaneet myös tuotteiden jälleenmyyntiin negatiivisesti.
Aihe on edelleen ajankohtainen ja koronapandemian vaikutukset tulevat vaikuttamaan vielä pitkään yritysten toiminnassa.