Hoitohenkilökunnan kokemuksia MAPA-koulutuksen tuomista valmiuksista aggression hoidolliseen hallintaan
Sariola, Jessika; Simojoki, Iida-Sofia; Toivanen, Nea (2014)
Sariola, Jessika
Simojoki, Iida-Sofia
Toivanen, Nea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla hoitohenkilökunnan kokemia valmiuksia kohdata aggressiivinen potilas ennen ja jälkeen MAPA-koulutuksen. Tavoitteena on kehittää aggressiivisen potilaan hoitoa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, johon aineisto saatiin kysely-lomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä, joihin oli laadittu valmiit vastausvaihtoehdot. Aineisto kerättiin marraskuu 2013 ja huhtikuu 2014 välisenä aikana HYKS:n ja Hyvinkään sairaanhoitoalueelta MAPA-koulutukseen osallistuvalta hoitohenkilökunnalta (N = 72).
Hoitohenkilökunta osallistui MAPA-peruskurssille (Management of Actual or Potential Aggression), jonka tavoitteena on opettaa haastavan käytöksen ennakointia ja hoidollisia hallintamenetelmiä. Kysely suoritettiin ennen ja jälkeen MAPA-koulutuksen, ja siitä saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyn tulokset kuvailtiin frekvenssijakaumin ja prosenttiosuuksin. Koko aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan MAPA-koulutus vahvistaa hoitohenkilökunnan kokemia valmiuksia kohdata aggressiivinen potilas. MAPA-koulutuksen jälkeen hoitohenkilökunnan valmiudet tunnistaa ja lähestyä aggressiivista potilasta vahvistuvat. MAPA-koulutus tuo valmiuksia kohdata aggressiivinen potilas niin aikaisempaa koulutusta omaaville, kuin heillekin, joilla aikaisempaa koulutusta ei ole. Opinnäytetyön tuloksien mukaan alle 5 vuotta työskennelleet hyötyvät MAPA-koulutuksesta enemmän kuin yli 5 vuotta työskennelleet.
Jatkotutkimusaiheena suositellaan taitotestin kehittämistä, jossa tarkasteltaisiin MAPA-koulutuksen tuomia taitoja aggression hoidolliseen hallintaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, johon aineisto saatiin kysely-lomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä, joihin oli laadittu valmiit vastausvaihtoehdot. Aineisto kerättiin marraskuu 2013 ja huhtikuu 2014 välisenä aikana HYKS:n ja Hyvinkään sairaanhoitoalueelta MAPA-koulutukseen osallistuvalta hoitohenkilökunnalta (N = 72).
Hoitohenkilökunta osallistui MAPA-peruskurssille (Management of Actual or Potential Aggression), jonka tavoitteena on opettaa haastavan käytöksen ennakointia ja hoidollisia hallintamenetelmiä. Kysely suoritettiin ennen ja jälkeen MAPA-koulutuksen, ja siitä saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyn tulokset kuvailtiin frekvenssijakaumin ja prosenttiosuuksin. Koko aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan MAPA-koulutus vahvistaa hoitohenkilökunnan kokemia valmiuksia kohdata aggressiivinen potilas. MAPA-koulutuksen jälkeen hoitohenkilökunnan valmiudet tunnistaa ja lähestyä aggressiivista potilasta vahvistuvat. MAPA-koulutus tuo valmiuksia kohdata aggressiivinen potilas niin aikaisempaa koulutusta omaaville, kuin heillekin, joilla aikaisempaa koulutusta ei ole. Opinnäytetyön tuloksien mukaan alle 5 vuotta työskennelleet hyötyvät MAPA-koulutuksesta enemmän kuin yli 5 vuotta työskennelleet.
Jatkotutkimusaiheena suositellaan taitotestin kehittämistä, jossa tarkasteltaisiin MAPA-koulutuksen tuomia taitoja aggression hoidolliseen hallintaan.