Fyysisten ja fysiologisten ominaisuuksien kartoitus e-urheilussa
Kesälä, Vera; Partanen, Jari-Petteri (2022)
Kesälä, Vera
Partanen, Jari-Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa e-urheilijoiden fyysisiä ja fysiologisia ominaisuuksia ja selvittää, millaisella tasolla ne ovat.
E-urheilu on kilpaurheilua, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa. Lajin harrastajamäärät nousevat koko ajan niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Suuren suosion myötä huipulle pääsemiseen vaaditaan nykyään paljon enemmän kuin pelkkää pelaamista. Menestyminen vaatii pelaajalta erityisesti käsien ja sormien hienomotoriikkaa, silmä-käsi-koordinaatiota ja fyysisiä ominaisuuksia, kuten kestävyyttä ja kestovoimaa. Kuitenkin harva pelaajista arvostaa fyysistä harjoittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kokeellisena pilottitutkimuksena. Tutkimukseen osallistui seitsemän (n=7) 18–29-vuotiasta (ka. 22 ± 4,0) suomalaista mies-e-urheilijaa. Tutkimuksessa mitattiin e-urheilijoiden kehonkoostumus, lihaskunto sekä maksimaalinen hapenottokyky. Kehonkoostumusta mitattiin bioimpedanssimittauksella, lihaskuntoa testattiin testipatteriston avulla ja maksimaalinen hapenottokyky mitattiin suoralla polkupyöräergometrilla. Testien lisäksi koehenkilöt täyttivät Testausaseman esitietolomakkeen, jossa selvitettiin elintavat ja liikuntatottumukset. Mittaukset toteutettiin Kotkan Testausasemalla syksyn aikana 2021.
Tuloksien perusteella havaittiin, että e-urheilijoiden maksimaalinen hapenottokyky (VO2max) oli välttävä (ka. 39,0 ± 9,7 ml/min/kg). Painoindeksiltään (BMI) e-urheilijat olivat normaalipainoisia (ka. 24,9 ± 5,3) mutta rasvaprosentti keskivertoa korkeampi (ka. 23,4 ± 11,1 %). E-urheilijoiden lihaskunto oli yleisesti keskivertoa aikuisväestössä. Lihaskuntotestien tulokset: yläraajan dynaaminen nostotesti (oikea käsi ka. 21 ± 9,9 toistoa ja vasen käsi ka. 20 ± 10,7 tois- toa), Biering-Sørensen (ka. 134 ± 47,9 s), etunojapunnerrustesti (14 ± 6,8 tois- toa), 30 sekunnin vatsalihastesti (21 ± 4,2 toistoa) ja toistokyykkytesti (45 ± 12,5 toistoa). Otannan ollessa pieni (N=7) ja homogeeninen, ei tuloksia voida yleistää. The purpose of this thesis was to assess the physical and physiological characteristics of eSport athletes. The study was conducted as an experimental quantitative study. The participants were recruited via the Discord service, and the final sample consisted of seven (n=7) 18-29-year-old (mean ± SD: 22 ± 4,0 years) Finnish male eSport players. The measurements were performed at a testing center (Testausasema) in Kotka, Finland, in the autumn of 2021.
Several physical and physiological measurements were carried out to assess the participants’ body composition, aerobic fitness, and muscular endurance. Body composition was assessed using the bioelectrical impedance analysis (BIA); muscular endurance with a protocol that consisted of upper body (upper limb dynamic lifting test, both arms; push-ups), core (Biering-Sørensen test; 30 sec sit-ups), and lower body exercises (repeat squat). Finally, the participants’ maximal oxygen consumption (VO2max) was measured with a direct bicycle ergometer test. All results are expressed as mean ± SD: BMI 24,9 ± 5,3, body fat percentage 23,4 ± 11,1 %; VO2max 39,0 ± 9,7 min/ml/kg; upper limb dynamic lifting test right arm 21 ± 9,9 repetitions, left arm 20 ± 10,7 repetitions; Biering-Sørensen test 134 ± 47,9 sec, push-up test 14 ± 6,8 repetitions; 30 sec sit-ups 21 ± 4,2 repetitions, and repeat squat test 45 ± 12,5 repetitions. eSport players were at normal weight, but their body fat percentage was slightly higher compared to the general population. VO2max results indicated poor aerobic fitness. Muscular endurance was comparable to the normative values for 18-54-year-olds. Due to the small and homogeneous sample, the findings cannot be generalized. Future studies should include larger and more diverse sample.
E-urheilu on kilpaurheilua, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa. Lajin harrastajamäärät nousevat koko ajan niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Suuren suosion myötä huipulle pääsemiseen vaaditaan nykyään paljon enemmän kuin pelkkää pelaamista. Menestyminen vaatii pelaajalta erityisesti käsien ja sormien hienomotoriikkaa, silmä-käsi-koordinaatiota ja fyysisiä ominaisuuksia, kuten kestävyyttä ja kestovoimaa. Kuitenkin harva pelaajista arvostaa fyysistä harjoittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kokeellisena pilottitutkimuksena. Tutkimukseen osallistui seitsemän (n=7) 18–29-vuotiasta (ka. 22 ± 4,0) suomalaista mies-e-urheilijaa. Tutkimuksessa mitattiin e-urheilijoiden kehonkoostumus, lihaskunto sekä maksimaalinen hapenottokyky. Kehonkoostumusta mitattiin bioimpedanssimittauksella, lihaskuntoa testattiin testipatteriston avulla ja maksimaalinen hapenottokyky mitattiin suoralla polkupyöräergometrilla. Testien lisäksi koehenkilöt täyttivät Testausaseman esitietolomakkeen, jossa selvitettiin elintavat ja liikuntatottumukset. Mittaukset toteutettiin Kotkan Testausasemalla syksyn aikana 2021.
Tuloksien perusteella havaittiin, että e-urheilijoiden maksimaalinen hapenottokyky (VO2max) oli välttävä (ka. 39,0 ± 9,7 ml/min/kg). Painoindeksiltään (BMI) e-urheilijat olivat normaalipainoisia (ka. 24,9 ± 5,3) mutta rasvaprosentti keskivertoa korkeampi (ka. 23,4 ± 11,1 %). E-urheilijoiden lihaskunto oli yleisesti keskivertoa aikuisväestössä. Lihaskuntotestien tulokset: yläraajan dynaaminen nostotesti (oikea käsi ka. 21 ± 9,9 toistoa ja vasen käsi ka. 20 ± 10,7 tois- toa), Biering-Sørensen (ka. 134 ± 47,9 s), etunojapunnerrustesti (14 ± 6,8 tois- toa), 30 sekunnin vatsalihastesti (21 ± 4,2 toistoa) ja toistokyykkytesti (45 ± 12,5 toistoa). Otannan ollessa pieni (N=7) ja homogeeninen, ei tuloksia voida yleistää.
Several physical and physiological measurements were carried out to assess the participants’ body composition, aerobic fitness, and muscular endurance. Body composition was assessed using the bioelectrical impedance analysis (BIA); muscular endurance with a protocol that consisted of upper body (upper limb dynamic lifting test, both arms; push-ups), core (Biering-Sørensen test; 30 sec sit-ups), and lower body exercises (repeat squat). Finally, the participants’ maximal oxygen consumption (VO2max) was measured with a direct bicycle ergometer test. All results are expressed as mean ± SD: BMI 24,9 ± 5,3, body fat percentage 23,4 ± 11,1 %; VO2max 39,0 ± 9,7 min/ml/kg; upper limb dynamic lifting test right arm 21 ± 9,9 repetitions, left arm 20 ± 10,7 repetitions; Biering-Sørensen test 134 ± 47,9 sec, push-up test 14 ± 6,8 repetitions; 30 sec sit-ups 21 ± 4,2 repetitions, and repeat squat test 45 ± 12,5 repetitions. eSport players were at normal weight, but their body fat percentage was slightly higher compared to the general population. VO2max results indicated poor aerobic fitness. Muscular endurance was comparable to the normative values for 18-54-year-olds. Due to the small and homogeneous sample, the findings cannot be generalized. Future studies should include larger and more diverse sample.