Kahvikaistan kehittäminen visuaalisesti
Eerikäinen, Anni (2022)
Eerikäinen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kehitettävän kahvikaistan visuaalista ilmettä palvelumuotoilun avulla. Kahvikaista olisi kahvila, josta saisi takuuvarmasti nopean kahvin mukaan unohtamatta ainutlaatuista asiakaskokemusta. Opinnäytetyön idea syntyi kirjoittajan omasta ideasta sekä hänen havainnoimastaan kahvilan puutteesta Vantaan Kivistön alueelle. Tarkoituksena on selvittää, minkälainen kahvikaista olisi potentiaalisten asiakkaiden mielestä visuaalisesti houkutteleva.
Tutkimuskysymykset olivat: Millainen on asiakkaiden helposti saavutettava kahvikaista visuaalisesti? Miten asiakkaiden palvelukokemus luodaan merkittäväksi visuaalisuuden avulla? Opinnäytetyöllä ei ollut ulkoista toimeksiantajaa. Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua ja siihen syvennytään palvelumuotoiluprosessin, palvelukonseptin sekä palvelupolun keinoin. Asiakaskokemuksen teoreettista viitekehystä käsitellään syventymällä lisäarvon tuomiseen asiakkaalle, visuaalisuuden sekä sijainnin merkitykseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, jotka toteutettiin palvelumuotoilun avulla. Menetelmän avulla pyrittiin saamaan potentiaalisten asiakkaiden hiljaisia tarpeita sekä mielipiteitä esiin. Haastattelut toteutettiin kohdesijainnin läheisyydessä satunnaisesti haastattelemalla vastaantulijoita, jotka voisivat olla kahvikaistan potentiaalista kohderyhmää. Haastattelut olivat lyhyitä, jotta ohikulkijat pystyivät vastaamaan kysymyksiin nopeasti ja helposti.
Tutkimuksessa esitettiin haastateltaville kolme visuaalisesti hyvin erityylistä kahvikaistan vaihtoehtoa, joista heidän tuli nimetä miellyttävin. Vastaukset alkoivat hyvin nopeasti muistuttaa toisiaan ja yksi vaihtoehdoista nousi ylitse muiden. Perustelujen avulla pystyttiin määrittelemään, mikä vaihtoehdoista loi miellyttävän tunnelman haastateltavalle ja mitkä tekijät vaikuttivat valintaan. Selvästi eniten kannatusta saanut vaihtoehto voisi olla houkutteleva kahvikaista, joka kannattaisi toteuttaa. Toteuttamista varten ideaa tulisi vielä jatkokehittää palvelu-muotoilun avulla, jotta siitä saataisi kannattava ja elämyksellinen kahvikaista asiakkaille.
Tutkimuskysymykset olivat: Millainen on asiakkaiden helposti saavutettava kahvikaista visuaalisesti? Miten asiakkaiden palvelukokemus luodaan merkittäväksi visuaalisuuden avulla? Opinnäytetyöllä ei ollut ulkoista toimeksiantajaa. Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua ja siihen syvennytään palvelumuotoiluprosessin, palvelukonseptin sekä palvelupolun keinoin. Asiakaskokemuksen teoreettista viitekehystä käsitellään syventymällä lisäarvon tuomiseen asiakkaalle, visuaalisuuden sekä sijainnin merkitykseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, jotka toteutettiin palvelumuotoilun avulla. Menetelmän avulla pyrittiin saamaan potentiaalisten asiakkaiden hiljaisia tarpeita sekä mielipiteitä esiin. Haastattelut toteutettiin kohdesijainnin läheisyydessä satunnaisesti haastattelemalla vastaantulijoita, jotka voisivat olla kahvikaistan potentiaalista kohderyhmää. Haastattelut olivat lyhyitä, jotta ohikulkijat pystyivät vastaamaan kysymyksiin nopeasti ja helposti.
Tutkimuksessa esitettiin haastateltaville kolme visuaalisesti hyvin erityylistä kahvikaistan vaihtoehtoa, joista heidän tuli nimetä miellyttävin. Vastaukset alkoivat hyvin nopeasti muistuttaa toisiaan ja yksi vaihtoehdoista nousi ylitse muiden. Perustelujen avulla pystyttiin määrittelemään, mikä vaihtoehdoista loi miellyttävän tunnelman haastateltavalle ja mitkä tekijät vaikuttivat valintaan. Selvästi eniten kannatusta saanut vaihtoehto voisi olla houkutteleva kahvikaista, joka kannattaisi toteuttaa. Toteuttamista varten ideaa tulisi vielä jatkokehittää palvelu-muotoilun avulla, jotta siitä saataisi kannattava ja elämyksellinen kahvikaista asiakkaille.