Elämyspalveluiden kilpailutilanteen kartoitus Saksan markkinoilla Doerzille
Tuononen, Susanna (2022)
Lataukset:
Tuononen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169485
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii elämyspalvelujen kilpailutilannetta Saksan markkinoilla. Työ toteutetaan toimeksiantona Doerz nimiselle yritykselle, joka on elämys- ja aktiviteettipalvelujen myynti- ja markkinointikanava sekä yhteisö sen käyttäjille. Doerz tarjoaa myös monille matkailualan toimijoille SaaS-palvelua (Software as a Service), johon tässä työssä erityisesti keskitytäänkin. Tarkoituksena on löytää Saksan markkinoilla toimivia elämyspalvelu alustoja, tutkia niiden ominaisuuksia, ja saatujen tietojen perusteella määritellä toimeksiantajalle eli Doerzille oma positio Saksan markkinoilla.
Doerzin toiminta perustuu alustatalouteen sekä jakamistalouteen. Alustataloudella tarkoitetaan digitaalista alustaa, johon Doerzin koko liiketoiminta perustuu. Doerzilla alusta toimii elämysten- ja aktiviteettien myyntikanavana. Jakamistalous on läsnä alustataloudessa etenkin Doerzin toiminnassa, sillä Doerzin alusta tuo yhteen niin elämystentarjoajat sekä ostajat. Doerzin koko toiminta perustuu ideaan, jossa paikalliset tarjoavat paikallisia elämyksiä matkailijoille.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena, tapaustutkimuksena, jossa käytetään tutkimusmenetelminä sisällönanalyysia sekä benchmarkingia. Työn tutkimusjoukko, Doerzin lisäksi, koostuu kuudesta yrityksestä: Regiondo, Tomas, Feratel (Deskline), Outdooractive, Infomax sekä Bookingkit. Työssä tullaan kerätyistä tiedoista tekemään taulukko, jota analysoidaan ja jonka pohjalta määritellään Doerzin asema verrattuna näihin yrityksiin.
Tutkimustuloksena saatiin, että Saksan markkinoilla on monia erilaisia yrityksiä, joilla on niin yhtäläisyyksiä kuin myös eroja. Doerz eroaa muista yrityksistä muun muassa kohderyhmällään ja yhteisöllisyydellään. Doerz myös nostaa esiin toiminnassaan paikallisuutta sekä vastuullisuutta, jotka ovat eroavaisuuksia muihin. Muilla yrityksillä etuna voitaisiin pitää pitkäaikaista toimintaa sekä kotimaisuutta, sillä yrityksistä neljä on perustettu Saksassa. Doerzin etuna voidaan pitää sitä, että se on uusi, rohkeasti erilainen ja kilpailukykyinen yritys.
Doerzin toiminta perustuu alustatalouteen sekä jakamistalouteen. Alustataloudella tarkoitetaan digitaalista alustaa, johon Doerzin koko liiketoiminta perustuu. Doerzilla alusta toimii elämysten- ja aktiviteettien myyntikanavana. Jakamistalous on läsnä alustataloudessa etenkin Doerzin toiminnassa, sillä Doerzin alusta tuo yhteen niin elämystentarjoajat sekä ostajat. Doerzin koko toiminta perustuu ideaan, jossa paikalliset tarjoavat paikallisia elämyksiä matkailijoille.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena, tapaustutkimuksena, jossa käytetään tutkimusmenetelminä sisällönanalyysia sekä benchmarkingia. Työn tutkimusjoukko, Doerzin lisäksi, koostuu kuudesta yrityksestä: Regiondo, Tomas, Feratel (Deskline), Outdooractive, Infomax sekä Bookingkit. Työssä tullaan kerätyistä tiedoista tekemään taulukko, jota analysoidaan ja jonka pohjalta määritellään Doerzin asema verrattuna näihin yrityksiin.
Tutkimustuloksena saatiin, että Saksan markkinoilla on monia erilaisia yrityksiä, joilla on niin yhtäläisyyksiä kuin myös eroja. Doerz eroaa muista yrityksistä muun muassa kohderyhmällään ja yhteisöllisyydellään. Doerz myös nostaa esiin toiminnassaan paikallisuutta sekä vastuullisuutta, jotka ovat eroavaisuuksia muihin. Muilla yrityksillä etuna voitaisiin pitää pitkäaikaista toimintaa sekä kotimaisuutta, sillä yrityksistä neljä on perustettu Saksassa. Doerzin etuna voidaan pitää sitä, että se on uusi, rohkeasti erilainen ja kilpailukykyinen yritys.