Kieli tuoksumarkkinoinnissa : tuoksuinformaation sanallinen kuvailu
Ratia, Ria (2022)
Ratia, Ria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten kuluttajien kuvailut tuoksuista eroavat markkinointiteksteistä, ja vaikuttavatko tekstit kuvailuihin. Työ toteutettiin yhteistyössä suomalaisen niche-tuoksubrändin kanssa. Kuvailuissa ei keskitytä vain sanavalintoihin, vaan pyritään selvittämään kokevatko kuluttajat tuoksut samankaltaisina, kuin ne on valmistajan puolesta tarkoitettu. Pohjimmainen kysymys on siis, onko yritys saanut kommunikoitua viestin, jonka kuluttajat hyväksyvät tuotteeseen sopivana.
Tietoperustassa avataan laajasti tuoksumarkkinointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten verkkokauppatrendiä, markkinoinnin vaikutustapoja, sanallista viestimistä, tuoksujen ammattikieltä, sekä tuoksujen kokemista biologisen perustan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin monimetodista lähestymistapaa. Ensin toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa selvitettiin, minkä tyyppiset tuoksukuvaukset tuoksuista kiinnostuneet kuluttajat kokivat hyödyllisimmiksi ja kartoitettiin heidän kulutustottumuksiaan.
Toinen osa toteutettiin sensorisena tutkimuksena, joka analysoitiin käyttäen laadullista tutkimusotetta. Tutkimuksessa annettiin testihenkilöille yhteistyöyrityksen tuoksuja testattavaksi ja pyydettiin heitä kuvailemaan tuoksuja joko ilman mitään lisämateriaalia tai tuoksun markkinointitekstin kanssa. Lisäksi tekstin kanssa tuoksuttaneilta henkilöiltä kysyttiin suoraan, sopiiko kuvailu heidän mielestään kuhunkin tuoksuun.
Tulosten perusteella kuvauksista etsittiin yhteneväisiä teemoja, joita löytyi niin vastaajien kuvausten ja markkinointitekstien väliltä, kuin vain vastaajien kuvausten väliltä. Teksteillä todettiin olevan vaikutus kuvailuihin, ja kävi ilmi, että jos tuoksukuvaus osui tarpeeksi yksiin oman mielikuvan kanssa, myös muut osat kuvauksesta hyväksytään helpommin.
Tietoperustassa avataan laajasti tuoksumarkkinointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten verkkokauppatrendiä, markkinoinnin vaikutustapoja, sanallista viestimistä, tuoksujen ammattikieltä, sekä tuoksujen kokemista biologisen perustan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin monimetodista lähestymistapaa. Ensin toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa selvitettiin, minkä tyyppiset tuoksukuvaukset tuoksuista kiinnostuneet kuluttajat kokivat hyödyllisimmiksi ja kartoitettiin heidän kulutustottumuksiaan.
Toinen osa toteutettiin sensorisena tutkimuksena, joka analysoitiin käyttäen laadullista tutkimusotetta. Tutkimuksessa annettiin testihenkilöille yhteistyöyrityksen tuoksuja testattavaksi ja pyydettiin heitä kuvailemaan tuoksuja joko ilman mitään lisämateriaalia tai tuoksun markkinointitekstin kanssa. Lisäksi tekstin kanssa tuoksuttaneilta henkilöiltä kysyttiin suoraan, sopiiko kuvailu heidän mielestään kuhunkin tuoksuun.
Tulosten perusteella kuvauksista etsittiin yhteneväisiä teemoja, joita löytyi niin vastaajien kuvausten ja markkinointitekstien väliltä, kuin vain vastaajien kuvausten väliltä. Teksteillä todettiin olevan vaikutus kuvailuihin, ja kävi ilmi, että jos tuoksukuvaus osui tarpeeksi yksiin oman mielikuvan kanssa, myös muut osat kuvauksesta hyväksytään helpommin.