Hanketoiminnan tuki ammattikorkeakoulussa : Case Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu
Petäsnoro, Mika (2014)
Petäsnoro, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137632
Tiivistelmä
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI-toiminta) on yksi ammattikorkeakouluille asetetuista perustehtävistä ja sitä toteutetaan pääosin hanketoiminnan avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin millaista tukea hanketoimintaan tarvitaan, miten tuki on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa järjestetty ja mitä kehittämistarpeita siinä nähdään. Toimintatapoja ja prosesseja tulisi kehittää mahdollisimman suuren hyödyn saamiseksi TKI-toiminnasta.
Työn aikana käytiin läpi hanketoiminnan kirjallinen ohjeistus sekä haastateltiin hanketoiminnassa mukana olevia. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatellut olivat joko yksittäisessä hankkeessa työskenteleviä, hanketyötä tukevia tai TKI-toiminnasta vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että hanketoiminnan tuki on pääosin toimiva Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa. Esille nousi kuitenkin useita kehittämiskohteita, jotka liittyivät joko nykyisten prosessien parantamiseen tai laajempiin kokonaisuuksiin kuten arvioinnin ja riskienhallinnan kehittämiseen. Arvioinnin tulee olla jatkuvaa ja hankkeen toteutusta on pystyttävä muuttamaan kesken hankkeen, mikäli tulosten saavuttaminen sitä vaatii. Toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja siihen on kyettävä reagoimaan. Hanketoiminta vaatii erityisosaamista ja sitä täytyy olla saatavilla, mutta sen ei tarvitse olla yhdellä henkilöllä, riittää että organisaatiolla on osaaminen hallussa. Se voidaan järjestää myös useampien henkilöiden yhteisen osaamisen kautta tai sitä voidaan ostaa organisaation ulkopuolelta. Osaamisen varmistamisen prosessien täytyy olla olemassa.
Lapin ammattikorkeakoulu, joka jatkaa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun ja Rovaniemen ammattikorkeakoulun toimintaa, voi käyttää tuloksia haluamallaan tavalla TKI-toiminnan kehittämisessä. Myös muut organisaatiot, jotka ovat mukana TKI-toiminnassa, voivat hyödyntää tuloksia.
Työn aikana käytiin läpi hanketoiminnan kirjallinen ohjeistus sekä haastateltiin hanketoiminnassa mukana olevia. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatellut olivat joko yksittäisessä hankkeessa työskenteleviä, hanketyötä tukevia tai TKI-toiminnasta vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että hanketoiminnan tuki on pääosin toimiva Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa. Esille nousi kuitenkin useita kehittämiskohteita, jotka liittyivät joko nykyisten prosessien parantamiseen tai laajempiin kokonaisuuksiin kuten arvioinnin ja riskienhallinnan kehittämiseen. Arvioinnin tulee olla jatkuvaa ja hankkeen toteutusta on pystyttävä muuttamaan kesken hankkeen, mikäli tulosten saavuttaminen sitä vaatii. Toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja siihen on kyettävä reagoimaan. Hanketoiminta vaatii erityisosaamista ja sitä täytyy olla saatavilla, mutta sen ei tarvitse olla yhdellä henkilöllä, riittää että organisaatiolla on osaaminen hallussa. Se voidaan järjestää myös useampien henkilöiden yhteisen osaamisen kautta tai sitä voidaan ostaa organisaation ulkopuolelta. Osaamisen varmistamisen prosessien täytyy olla olemassa.
Lapin ammattikorkeakoulu, joka jatkaa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun ja Rovaniemen ammattikorkeakoulun toimintaa, voi käyttää tuloksia haluamallaan tavalla TKI-toiminnan kehittämisessä. Myös muut organisaatiot, jotka ovat mukana TKI-toiminnassa, voivat hyödyntää tuloksia.