Paikkabrändi maaseudulla - Case Merilän Kartano
Anttonen, Tuula (2014)
Anttonen, Tuula
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137698
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee paikkabrändiä maaseudulla ja maaseutumatkailussa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Merilän Kartano Utajärveltä. Opinnäytetyön idea syntyi siitä, että Merilän Kartanolta ilmeni tarve tarinalle, jota yritys voisi hyödyntää markkinoinnissa ja tuotteistamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mistä elementeistä maaseudun paikkabrändi muodostuu ja kuinka sitä voidaan hyödyntää maaseudun matkailumarkkinoinnissa ja tuotteistamisessa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Pekka Merilän tarina, joka kytkeytyy Merilän Kartanon historiaan laskumiehistä ja Oulujoen matkailuhistoriasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maaseutumatkailuun ja maaseudun paikkabrändiin liittyviä tekijöitä. Teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti maiseman, tarinan ja elämysten merkityksille maaseudun paikkabrändin muodostumisessa. Käytetetyt tutkimusmenetelmät olivat havannointi, teoriakirjallisuuteen ja maaseutumatkailuun perehtyminen sekä keskustelut toimeksiantajan kanssa.
Tutkimus onnistui hyvin ja se osoitti, että maaseudun paikkabrändin muodostumiseen vahvimmin vaikuttavia tekijöitä ovat autenttisuus, matkailutoimijoiden yhteistyö, elämykset, maisema sen eri muodoissaan ja tarinallisuuden hyödyntäminen. Tämän lisäksi hyvin suunnitellulla ja toteutetulla palvelumaisemalla on tärkeä merkitys halutun imagon esiintuomisessa ja onnistuneessa palvelukokemuksessa.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkielma maaseudun paikkabrändistä, joka sisältää Merilän Kartanolle kehitetyn tarinan lisäksi kehitysideoita yrityksen markkinointiin ja tuotteistamiseen. Kehitysideoitteni keskeisenä ajatuksena oli se, että Merilän Kartano hyödyntäisi markkinoinnissaan tarinallisuutta, jolloin asiakasta lähetyttäisiin tunnetasolla eikä niinkään historiallisilla faktoilla talon historiasta. Keskeisiksi elementeiksi yrityksen markkinoinnissa nostettiin myös autenttisuus, paikallisuus ja palvelumaisema. Tarinan ja kehitysideoiden hyödyntämisellä voidaan pyrkiä tuomaan esille Merilän Kartanon maaseutumaista tavoitemielikuvaa yrityksen toiminnassa ja asiakkaiden mielissä maaseutumaisena matkailukohteena
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maaseutumatkailuun ja maaseudun paikkabrändiin liittyviä tekijöitä. Teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti maiseman, tarinan ja elämysten merkityksille maaseudun paikkabrändin muodostumisessa. Käytetetyt tutkimusmenetelmät olivat havannointi, teoriakirjallisuuteen ja maaseutumatkailuun perehtyminen sekä keskustelut toimeksiantajan kanssa.
Tutkimus onnistui hyvin ja se osoitti, että maaseudun paikkabrändin muodostumiseen vahvimmin vaikuttavia tekijöitä ovat autenttisuus, matkailutoimijoiden yhteistyö, elämykset, maisema sen eri muodoissaan ja tarinallisuuden hyödyntäminen. Tämän lisäksi hyvin suunnitellulla ja toteutetulla palvelumaisemalla on tärkeä merkitys halutun imagon esiintuomisessa ja onnistuneessa palvelukokemuksessa.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkielma maaseudun paikkabrändistä, joka sisältää Merilän Kartanolle kehitetyn tarinan lisäksi kehitysideoita yrityksen markkinointiin ja tuotteistamiseen. Kehitysideoitteni keskeisenä ajatuksena oli se, että Merilän Kartano hyödyntäisi markkinoinnissaan tarinallisuutta, jolloin asiakasta lähetyttäisiin tunnetasolla eikä niinkään historiallisilla faktoilla talon historiasta. Keskeisiksi elementeiksi yrityksen markkinoinnissa nostettiin myös autenttisuus, paikallisuus ja palvelumaisema. Tarinan ja kehitysideoiden hyödyntämisellä voidaan pyrkiä tuomaan esille Merilän Kartanon maaseutumaista tavoitemielikuvaa yrityksen toiminnassa ja asiakkaiden mielissä maaseutumaisena matkailukohteena