Yritysmielikuvan vaikutus asiakkaan ostopäätökseen
Nuija, Arttu (2022)
Nuija, Arttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159334
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen brändimielikuvaa, sekä sen vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selvitys toimeksiantajan brändimielikuvista valitussa kohderyhmässä ja tarkastella minkälaisia vaikutuksia brändimielikuvilla on ostopäätökseen ollut. Tavoitteena oli myös löytää kehityskohteita asiakkuuksien kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen kerättiin tietoa teoriittisen viitekehyksen avulla. Teoriittisen viitekehyksen tarkastelu keskittyi brändiin, brändimielikuviin ja yritysten ostopäätöksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat valittiin tutkimukseen toimeksiantajan avulla. Haastateltavat olivat toimeksiantajayrityksen nykyisiä pk-sektorin asiakkaita, jotka olivat tehneet ostopäätöksen viimeisen puolen vuoden aikana. Haastatteluja suoritettiin neljä kappaletta joulukuussa 2021.
Tutkimuksen tulokset osoittivat toimeksiantajayrityksen brändimielikuvien olevan pääasiassa myönteisiä. Toimeksiantajayritykseen liitettiin useita positiivisia brändimielikuvia. Tuloksista selvisi myös positiivisien brändimielikuvien myönteinen vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Toimeksiantajayrityksen brändimielikuvat olivat vauhdittaneet ja vieneet ostopäätöstä eteenpäin. Ostopäätökseen vaikuttaa brändimielikuvien lisäksi henkilöityminen, jolla on vaikutusta myös brändimielikuvien kehityksessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen kerättiin tietoa teoriittisen viitekehyksen avulla. Teoriittisen viitekehyksen tarkastelu keskittyi brändiin, brändimielikuviin ja yritysten ostopäätöksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat valittiin tutkimukseen toimeksiantajan avulla. Haastateltavat olivat toimeksiantajayrityksen nykyisiä pk-sektorin asiakkaita, jotka olivat tehneet ostopäätöksen viimeisen puolen vuoden aikana. Haastatteluja suoritettiin neljä kappaletta joulukuussa 2021.
Tutkimuksen tulokset osoittivat toimeksiantajayrityksen brändimielikuvien olevan pääasiassa myönteisiä. Toimeksiantajayritykseen liitettiin useita positiivisia brändimielikuvia. Tuloksista selvisi myös positiivisien brändimielikuvien myönteinen vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Toimeksiantajayrityksen brändimielikuvat olivat vauhdittaneet ja vieneet ostopäätöstä eteenpäin. Ostopäätökseen vaikuttaa brändimielikuvien lisäksi henkilöityminen, jolla on vaikutusta myös brändimielikuvien kehityksessä.