Marin konstruktion: Multifunktionell katamaranflotte
Sjuls, Viktor; Grönholm, Mathias (2022)
Sjuls, Viktor
Grönholm, Mathias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139111
Tiivistelmä
I detta examensarbete redogör vi för en variant av multifunktionell flotte som kan användas som bastubåt, arbetsbåt eller frakt, med längden 7,5 meter och bredden 4,5 meter. Skrovet byggs upp med en katamarandesign och flytelementen görs i aluminium och förbinds med transversella träbalkar. Totala skrovvikten ligger runt 2,2 ton beroende på applikation.
Inkluderat i arbetet är hållfasthets- och stabilitetsberäkningar, materialval, alternativ framdrift och kostnadskalkyler för materialet. I arbetet tillämpas fartygstekniska teorier med beräkningar och analyser som har sin grund i facklitteratur och simuleringar. m.h.a.
datorprogram.
Vår slutsats är bl.a. att det inte riktigt är ekonomiskt försvarbart att konstruera skrovet i aluminium då det inte rör sig om stora framdrivningshastigheter, utan stål, eventuellt plast om man köper färdiga moduler, skulle varit ett bättre alternativ. Det var ändå en intressant frågeställning att se på detta då aluminium är så pass mycket lättare än stål.
Inkluderat i arbetet är hållfasthets- och stabilitetsberäkningar, materialval, alternativ framdrift och kostnadskalkyler för materialet. I arbetet tillämpas fartygstekniska teorier med beräkningar och analyser som har sin grund i facklitteratur och simuleringar. m.h.a.
datorprogram.
Vår slutsats är bl.a. att det inte riktigt är ekonomiskt försvarbart att konstruera skrovet i aluminium då det inte rör sig om stora framdrivningshastigheter, utan stål, eventuellt plast om man köper färdiga moduler, skulle varit ett bättre alternativ. Det var ändå en intressant frågeställning att se på detta då aluminium är så pass mycket lättare än stål.