Millenniaalien suhde vaatteisiin käyttö- ja kulutustuotteena
Kotiranta, Minna (2022)
Kotiranta, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139117
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä mielikuviin nykyajan pukeutumisnormeista ja peilata saatuja tuloksia vaatteiden käyttöön ja kulutukseen vaikuttaviin tekijöihin. Kohderyhmäksi valikoitui millenniaalit, joka rajautui tutkimuksen aikana vielä kyseisen sukupolven naisiin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin pukeutumista sosiaalisesta näkökulmasta ja perehdyttiin vaatteisiin kulutustuotteena. Aineistoa työhön kerättiin kirjallisen lähdeaineiston sekä kyselytutkimuksen avulla. Vastaajia kyselyyn kertyi runsaasti, yli 2500.
Työn tuloksena selvisi mielikuvien tämän päivän pukeutumisnormeista olevan melko väljät ja käytännöllisyyttä korostavat. Henkilökohtaiset taustatekijät, kuten ikä, ammatti ja vartalonmuoto vaikuttavat siihen mikä koetaan itselle sopivaksi pukeutumistyyliksi. Kiteytettynä kohderyhmän mielikuva sopivaksi mielletystä pukeutumisesta on siisti, ehjä ja riittävän peittävä vaatetus. Käytännöllisyys nousee selkeästi esille myös tarkasteltaessa vaatteiden käyttöä ja kulutusta ja se onkin tärkein vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttava kriteeri. Sen perässä tulevat hyvä hinta-laatusuhde sekä kulutuksen kestävyys ja tuotteen pitkäikäisyys. Varsinkin jälkimmäinen kriteeri kulkee linjassaan koettujen pukeutumisnormien kanssa.
Työn tuloksena selvisi mielikuvien tämän päivän pukeutumisnormeista olevan melko väljät ja käytännöllisyyttä korostavat. Henkilökohtaiset taustatekijät, kuten ikä, ammatti ja vartalonmuoto vaikuttavat siihen mikä koetaan itselle sopivaksi pukeutumistyyliksi. Kiteytettynä kohderyhmän mielikuva sopivaksi mielletystä pukeutumisesta on siisti, ehjä ja riittävän peittävä vaatetus. Käytännöllisyys nousee selkeästi esille myös tarkasteltaessa vaatteiden käyttöä ja kulutusta ja se onkin tärkein vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttava kriteeri. Sen perässä tulevat hyvä hinta-laatusuhde sekä kulutuksen kestävyys ja tuotteen pitkäikäisyys. Varsinkin jälkimmäinen kriteeri kulkee linjassaan koettujen pukeutumisnormien kanssa.