MEDIAYHTIÖN B2B-ASIAKKAIDEN KIINNOSTUS TUTKIMUS- JA MARKKINOINTIPALVELUIHIN: Case: Kaleva Media
Hiltunen, Verneri (2022)
Hiltunen, Verneri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pohjoissuomalaisen mediayhtiön Kaleva Median yritysasiakkaiden kiinnostusta tutkimus- ja markkinointipalveluihin. Kiinnostuksen lisäksi selvitettiin, mitkä tutkimus- ja markkinointipalvelut
ovat yrityksille kiinnostavimpia ja kuinka paljon yritysasiakkaat ovat valmiita
maksamaan tutkimuksista ja markkinointipalveluista.
Opinnäytetyössä tutkittava aineisto eli yritysasiakkaiden kiinnostuksen selvittäminen kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Kaleva Median
yritysasiakkaiden sähköposteihin. Kyselylomake luotiin SurveyMonkey-työkalulla, jonka Kaleva Media tarjosi opinnäytetyöntekijän käyttöön.
Kyselytutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä siitä, että Kaleva Median asiakkaat ovat ainakin ajatuksen tasolla kiinnostuneita tutkimus- ja markkinointipalveluista, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä. Yritykset käyttivät tutkimuksia ja dataa melko vähän markkinoinnin tukena ja yleisimmät yrityksien käytössä olevat tutkimukset ja data olivat
ilmaisia tai yrityksen omia tutkimuksia ja dataa.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat hyödyllisiä toimeksiantajalle ja tuloksia voidaan viedä käytäntöön palvelukehityksen ja asiakasymmärryksen kehittämisessä. The thesis aimed to find Kaleva Media's business customers' interest in research and marketing services. In addition, the research found out which research and marketing services are most interesting for the companies and
how much business customers are willing to pay for research and marketing
services.
The material used in the thesis was collected with a questionnaire sent to Kaleva Media's business customers' emails. The questionnaire was created with
the SurveyMonkey tool provided by Kaleva Media to use for the research.
Based on the survey results, it could be concluded that Kaleva Media's business customers are interested in research and marketing services at least at
the level of ideas but are not willing to pay for them. Companies used research and data quite rarely to support marketing. The most common surveys
and data used by companies were free or the company's own research and
data.
The survey results were helpful to the client. The results can be put into practice to enhance service development and customer understanding.
ovat yrityksille kiinnostavimpia ja kuinka paljon yritysasiakkaat ovat valmiita
maksamaan tutkimuksista ja markkinointipalveluista.
Opinnäytetyössä tutkittava aineisto eli yritysasiakkaiden kiinnostuksen selvittäminen kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Kaleva Median
yritysasiakkaiden sähköposteihin. Kyselylomake luotiin SurveyMonkey-työkalulla, jonka Kaleva Media tarjosi opinnäytetyöntekijän käyttöön.
Kyselytutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä siitä, että Kaleva Median asiakkaat ovat ainakin ajatuksen tasolla kiinnostuneita tutkimus- ja markkinointipalveluista, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä. Yritykset käyttivät tutkimuksia ja dataa melko vähän markkinoinnin tukena ja yleisimmät yrityksien käytössä olevat tutkimukset ja data olivat
ilmaisia tai yrityksen omia tutkimuksia ja dataa.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat hyödyllisiä toimeksiantajalle ja tuloksia voidaan viedä käytäntöön palvelukehityksen ja asiakasymmärryksen kehittämisessä.
how much business customers are willing to pay for research and marketing
services.
The material used in the thesis was collected with a questionnaire sent to Kaleva Media's business customers' emails. The questionnaire was created with
the SurveyMonkey tool provided by Kaleva Media to use for the research.
Based on the survey results, it could be concluded that Kaleva Media's business customers are interested in research and marketing services at least at
the level of ideas but are not willing to pay for them. Companies used research and data quite rarely to support marketing. The most common surveys
and data used by companies were free or the company's own research and
data.
The survey results were helpful to the client. The results can be put into practice to enhance service development and customer understanding.