Journalistinen riippumattomuus musiikkitoimittajan työssä
Porvari, Pinja (2022)
Porvari, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128932
Tiivistelmä
Musiikkitoimittaja löytää itsensä usein tilanteista, joissa on perusteltua, ellei välttämätöntä, pohtia journalistista riippumattomuutta. Musiikkitoimittaja työskentelee tiiviissä vuorovaikutuksessa musiikkialan eri toimijoiden, kuten artistien, levy-yhtiöiden ja etujärjestöjen kanssa. Musiikkijournalismi ja musiikkiala eroavat kuitenkin toisistaan sekä toimintatavoiltaan että tavoitteiltaan.
Musiikkiala on lisäksi massiivista liiketoimintaa, johon monet eri tahot suhtautuvat intohimoisesti. Siksi musiikkitoimittaja kohtaa vaikuttamisyrityksiä, joista osa on tiedostamatonta, osa yleisöltä tai jutun kohteelta tulevia viestejä tai esimerkiksi levy-yhtiön edustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi kolme opinnäytetyön tekijän kirjoittamaa artikkelia journalistisen riippumattomuuden näkökulmasta. Artikkelit edustavat kukin omaa juttutyyppiään: henkilöjuttua, reportaasia ja featurejuttua. Jokaisen artikkelin kohdalla käydään läpi kyseisen jutun sisältö ja lähtökohdat. Sen jälkeen tarkastellaan, minkälaisia valintoja minkäkin juttutyypin kohdalla täytyy tehdä – tai minkälaisista asioista toimittajan täytyy olla ainakin tietoinen, jotta journalistinen riippumattomuus ei pääsisi horjumaan.
Moni vaikutusyritys johtuu siitä, että toimituksen ulkopuolisella ei ole selkeää käsitystä siitä, mistä musiikkijournalismissa on kyse. Vakavat musiikkitoimittajiin kohdistuvat vaikuttamispyrkimykset ovat silti harvinaisia. Vaikuttamisyrityksistä voi olla hyötyä puhua oman esihenkilön tai työnantajan kanssa, mutta jokaisen musiikkitoimittajan on erittäin tärkeää oppia tunnistamaan vaikuttaminen ja journalistista riippumattomuutta uhkaavat tilanteet myös itsenäisesti.
Musiikkiala on lisäksi massiivista liiketoimintaa, johon monet eri tahot suhtautuvat intohimoisesti. Siksi musiikkitoimittaja kohtaa vaikuttamisyrityksiä, joista osa on tiedostamatonta, osa yleisöltä tai jutun kohteelta tulevia viestejä tai esimerkiksi levy-yhtiön edustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi kolme opinnäytetyön tekijän kirjoittamaa artikkelia journalistisen riippumattomuuden näkökulmasta. Artikkelit edustavat kukin omaa juttutyyppiään: henkilöjuttua, reportaasia ja featurejuttua. Jokaisen artikkelin kohdalla käydään läpi kyseisen jutun sisältö ja lähtökohdat. Sen jälkeen tarkastellaan, minkälaisia valintoja minkäkin juttutyypin kohdalla täytyy tehdä – tai minkälaisista asioista toimittajan täytyy olla ainakin tietoinen, jotta journalistinen riippumattomuus ei pääsisi horjumaan.
Moni vaikutusyritys johtuu siitä, että toimituksen ulkopuolisella ei ole selkeää käsitystä siitä, mistä musiikkijournalismissa on kyse. Vakavat musiikkitoimittajiin kohdistuvat vaikuttamispyrkimykset ovat silti harvinaisia. Vaikuttamisyrityksistä voi olla hyötyä puhua oman esihenkilön tai työnantajan kanssa, mutta jokaisen musiikkitoimittajan on erittäin tärkeää oppia tunnistamaan vaikuttaminen ja journalistista riippumattomuutta uhkaavat tilanteet myös itsenäisesti.