Koira-avusteisuus varhaiskasvatuksessa
Kallio, Janita; Aalto, Ida (2022)
Kallio, Janita
Aalto, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia koira-avusteisuuden hyödyntämistä ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Koira-avusteisuus on vielä vähäistä varhaiskasvatuksen kentällä, joten tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli tuottaa infopaketti koira-avusteisuudesta varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n kanssa. Tutkimusta varten haastattelimme kahta yhdistyksessä toimivaa henkilöä sekä laadimme kyselylomakkeet kahdelle varhaiskasvatuksessa työskentelevälle henkilölle, jotka käyttävät koira-avusteisuutta työssään. Avasimme opinnäytetyössämme koira-avusteisuuteen liittyviä termejä ja käsittelimme lyhyesti varhaiskasvatusta sekä lapsen ja koiran välistä suhdetta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että koira-avusteisuuden ammatillisuutta tulisi korostaa ja toimintaa tulisi suunnata varhaiskasvatukseen nykyistä enemmän. Koira-avusteisuuden koettiin olevan tavoitteellista toimintaa ja yksi mahdollinen pedagoginen väline varhaiskasvatuksessa. Toiminta tukee lasten sosiaalisia ja motorisia taitoja, se lisää lasten motivaatiota ja tukee asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi huomattiin, että koira-avusteisuus tukee myös varhaiskasvatusopettajan työtä. The aim of the bachelor’s thesis was to study the utilization and possibilities of dog assistance in early childhood education. Dog assistance is still limited in early childhood education, so one of the aims of the study was to produce an information package about dog assistance in early childhood education.
The bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study in cooperation with the Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry. For the study, two people working for the association were interviewed. Questionnaires were prepared for two people working in early childhood education who use dog assistance in their work. Terminology related to dog-assistance was dealt with in the bachelor’s thesis. Also early childhood education and the relationship between a child and dog were looked at.
Based on the research, it can be said that the professionalism of dog assistance should be supported, and activities should be directed more towards early childhood education. Dog assistance was perceived as a goal-oriented activity and one possible pedagogical tool in early childhood education. The activity supports children’s social and motor skills, increases children’s motivation, and supports the achievement of set goals. In addition, it was also noted that dog assistance also supports the work of an early childhood education teacher.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n kanssa. Tutkimusta varten haastattelimme kahta yhdistyksessä toimivaa henkilöä sekä laadimme kyselylomakkeet kahdelle varhaiskasvatuksessa työskentelevälle henkilölle, jotka käyttävät koira-avusteisuutta työssään. Avasimme opinnäytetyössämme koira-avusteisuuteen liittyviä termejä ja käsittelimme lyhyesti varhaiskasvatusta sekä lapsen ja koiran välistä suhdetta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että koira-avusteisuuden ammatillisuutta tulisi korostaa ja toimintaa tulisi suunnata varhaiskasvatukseen nykyistä enemmän. Koira-avusteisuuden koettiin olevan tavoitteellista toimintaa ja yksi mahdollinen pedagoginen väline varhaiskasvatuksessa. Toiminta tukee lasten sosiaalisia ja motorisia taitoja, se lisää lasten motivaatiota ja tukee asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi huomattiin, että koira-avusteisuus tukee myös varhaiskasvatusopettajan työtä.
The bachelor’s thesis was carried out as a qualitative study in cooperation with the Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry. For the study, two people working for the association were interviewed. Questionnaires were prepared for two people working in early childhood education who use dog assistance in their work. Terminology related to dog-assistance was dealt with in the bachelor’s thesis. Also early childhood education and the relationship between a child and dog were looked at.
Based on the research, it can be said that the professionalism of dog assistance should be supported, and activities should be directed more towards early childhood education. Dog assistance was perceived as a goal-oriented activity and one possible pedagogical tool in early childhood education. The activity supports children’s social and motor skills, increases children’s motivation, and supports the achievement of set goals. In addition, it was also noted that dog assistance also supports the work of an early childhood education teacher.