Tuote- ja palveluideoita kestävämpään liiketoimintaan: case KOIVUI ®
Pyykkönen, Cristina (2022)
Pyykkönen, Cristina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudenlainen huonekalu- ja palvelukonsepti hyödyntäen palvelumuotoilua GrandPartner Oy:n brändille KOIVUI®. Oman kiinnostuksen ja aiheen ajankohtaisuuden myötä kiertotalousajattelua taustoitettiin, millainen merkitys muotoilijan sekä yritysten toiminnalla on uusia tuotteiden ilmastokuormaan niiden suunnitteluvaiheessa, sekä miten kuluttaja saisi mahdollisuuksia vaikuttaa valinnoillaan..
Opinnäytetyössä selvitettiin laadullisen kyselyn avulla, mitkä tekijät saisivat suomalaiset ostamaan laadukkaita, ekologisia ja aikaa kestäviä sisustusratkaisuja koteihinsa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon tuotteita suunniteltaessa. Samalla tutkittiin, millainen mielikuva suomalaisista huonekaluista herää, mistä materiaalista ja missä väreissä niitä haluttaisiin nähdä, mitkä asiat kertovat tuotteen laadusta ja mitkä tekijät vaikuttaisivat heidän ostopäätöksiinsä suomalaisen laatuhuonekalun kohdalla verrattaessa sitä esimerkiksi ulkomaiseen vaihtoehtoon. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä saatiin syvällisempää ymmärrystä tuotteen mahdollisen käyttäjän tarpeita, toiveista ja odotuksista sisustamiseen liittyen, minkä pohjalta luotiin erilaisia työkaluja uuden konseptin rakentamiseen. Konseptointi alkoi tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston jälkeen. Suunnittelun tueksi koottiin kaksi erilaista KOIVUI® brändiin mahdollisesti soveltuvaa asiakasprofiilia sekä useampia tunnelmatauluja, joilla tutkittiin käyttäjien tapaa sisustaa ja elää. Tunnelmataululla haettiin myös inspiraatiota KOIVUI® lifestyle konseptiin.
Lopputuloksena syntyi ymmärrys siitä, mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon KOIVUI® lifestyleä rakentaessa sekä tuotteita suunnitellessa, kun konseptin syvällisempi suunnitteluprosessi aloitetaan opinnäytetyön jälkeen. Työn ohessa syntyi myös ideoita siitä, miten yritys voisi luoda palveluita tuotteiden ympärille, jolloin toivetilana ollut Lifestyle-brändi voisi tarjota asiakkailleen heidän kaipaamiaan tuotteita sekä palveluita kestävällä tavalla.
Opinnäytetyössä selvitettiin laadullisen kyselyn avulla, mitkä tekijät saisivat suomalaiset ostamaan laadukkaita, ekologisia ja aikaa kestäviä sisustusratkaisuja koteihinsa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon tuotteita suunniteltaessa. Samalla tutkittiin, millainen mielikuva suomalaisista huonekaluista herää, mistä materiaalista ja missä väreissä niitä haluttaisiin nähdä, mitkä asiat kertovat tuotteen laadusta ja mitkä tekijät vaikuttaisivat heidän ostopäätöksiinsä suomalaisen laatuhuonekalun kohdalla verrattaessa sitä esimerkiksi ulkomaiseen vaihtoehtoon. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä saatiin syvällisempää ymmärrystä tuotteen mahdollisen käyttäjän tarpeita, toiveista ja odotuksista sisustamiseen liittyen, minkä pohjalta luotiin erilaisia työkaluja uuden konseptin rakentamiseen. Konseptointi alkoi tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston jälkeen. Suunnittelun tueksi koottiin kaksi erilaista KOIVUI® brändiin mahdollisesti soveltuvaa asiakasprofiilia sekä useampia tunnelmatauluja, joilla tutkittiin käyttäjien tapaa sisustaa ja elää. Tunnelmataululla haettiin myös inspiraatiota KOIVUI® lifestyle konseptiin.
Lopputuloksena syntyi ymmärrys siitä, mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon KOIVUI® lifestyleä rakentaessa sekä tuotteita suunnitellessa, kun konseptin syvällisempi suunnitteluprosessi aloitetaan opinnäytetyön jälkeen. Työn ohessa syntyi myös ideoita siitä, miten yritys voisi luoda palveluita tuotteiden ympärille, jolloin toivetilana ollut Lifestyle-brändi voisi tarjota asiakkailleen heidän kaipaamiaan tuotteita sekä palveluita kestävällä tavalla.