Huoltoprosessin standardisonti
Vaarala, Timo; Perttunen, Aleksi (2022)
Vaarala, Timo
Perttunen, Aleksi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118599
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin Diagno Finland Oy:n huoltoprosessille standardi-malli. Diagno Finland Oy on korjaamopalveluita, -laitteita ja diagnostiikkakoulu-tuksia tarjoava yritys. Diagno Finland Oy fuusioitui 1.8.2021 Pohjolan Laitehuol-lon kanssa. Fuusioitumisen myötä havaittiin tarve entistä yhtenäisemmälle toi-minnalle.
Standardimallin luomista varten tarvittiin tietoja olemassa olevista toimintata-voista ja asiakkaitten odotuksista heille tarjottavista palveluista. Nämä asiat sel-vitettiin haastattelututkimuksen avulla. Haastateltavia kohteita olivat Diagno Fin-land Oy:n henkilöstö ja asiakasyritykset. Haastatteluiden sisältö koostui näke-myksistä huoltoprosessin vaiheista ja yleisistä kehitysideoista.
Haastattelututkimuksen tuloksissa selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä nor-maaliin huolto- ja korjaustoimintaan. Isoissa korjaamoprojekteissa oli yleistä tyytymättömyyttä asentajien tehokkuuteen. Sekä Diagno Finland Oy:n henkilös-tön että asiakasyritysten haastatteluista selvisi useita tiedonkulun tehostami-seen liittyviä kehitysideoita, kuten yhteiset sähköpostilistat asentajille ja varas-ton työntekijöille sekä Microsoft Teams -ohjelman hyödyntämien kommunikaa-tiokeinona. Muut yrityksen sisäiset kehityskohteet liittyivät perehdytyksiin, työ-ohjeisiin, järjestelmiin ja henkilöstön vastuualueisiin.
Päätyökaluna työssä käytettiin Lean-toimintamallia. Lean-toimintamallin tavoit-teena on tehostaa työskentelyä eliminoimalla kaikki työvaiheet, jotka eivät tuota tuotteelle lisäarvoa tai joista asiakas ei ole valmis maksamaan. Yhdessä haas-tattelututkimuksen tuloksia ja Lean-toimintamallia hyödyntäen luotiin huoltopro-sessin standardimalli, jossa on toimintaohjeet huoltoprosessin vaiheisiin ja esi-merkkejä sekä oikeanoppisista että hukkaa synnyttävistä työtilanteista.
Standardimallin luomista varten tarvittiin tietoja olemassa olevista toimintata-voista ja asiakkaitten odotuksista heille tarjottavista palveluista. Nämä asiat sel-vitettiin haastattelututkimuksen avulla. Haastateltavia kohteita olivat Diagno Fin-land Oy:n henkilöstö ja asiakasyritykset. Haastatteluiden sisältö koostui näke-myksistä huoltoprosessin vaiheista ja yleisistä kehitysideoista.
Haastattelututkimuksen tuloksissa selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä nor-maaliin huolto- ja korjaustoimintaan. Isoissa korjaamoprojekteissa oli yleistä tyytymättömyyttä asentajien tehokkuuteen. Sekä Diagno Finland Oy:n henkilös-tön että asiakasyritysten haastatteluista selvisi useita tiedonkulun tehostami-seen liittyviä kehitysideoita, kuten yhteiset sähköpostilistat asentajille ja varas-ton työntekijöille sekä Microsoft Teams -ohjelman hyödyntämien kommunikaa-tiokeinona. Muut yrityksen sisäiset kehityskohteet liittyivät perehdytyksiin, työ-ohjeisiin, järjestelmiin ja henkilöstön vastuualueisiin.
Päätyökaluna työssä käytettiin Lean-toimintamallia. Lean-toimintamallin tavoit-teena on tehostaa työskentelyä eliminoimalla kaikki työvaiheet, jotka eivät tuota tuotteelle lisäarvoa tai joista asiakas ei ole valmis maksamaan. Yhdessä haas-tattelututkimuksen tuloksia ja Lean-toimintamallia hyödyntäen luotiin huoltopro-sessin standardimalli, jossa on toimintaohjeet huoltoprosessin vaiheisiin ja esi-merkkejä sekä oikeanoppisista että hukkaa synnyttävistä työtilanteista.