Päivittäistavaratalojen ja paikallisten ravintoloiden yhteistyö
Kujanpää, Eemeli (2022)
Kujanpää, Eemeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118572
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää paikallisten ravintoloiden ja päivittäistavaratalojen mahdollisuutta tehdä yhteistyötä. Mitkä asiat puoltavat yhteistyöhön ja mitkä ovat esteenä yhteistyölle? Työ on ajankohtainen koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten myötä, jotka rajoittivat ravintoloiden toimintaa vuonna 2020. Valtio määräsi ravintoloita suljettaviksi ja ne saivat myydä annoksia ainoastaan noutoannoksina. K-Ryhmä otti askeleen lähestyä ravintoloita yhteistyöhön kauppojen välillä ja toi valikoimiin kauppojen kylmähyllyistä myytävät laadukkaat ravintoloiden ruoka-annokset. Annokset valmistettiin, pakattiin ja toimitettiin ravintolasta kauppoihin. Tämä mahdollisti vaihtoehtoisen myyntikanavan ja laajennusta liikeideaan poikkeustilojen ajaksi.
Viitekehyksessä perehdytään mitä vaaditaan yhteistyöhön, mitä verkostoituminen ja strateginen liiketoiminta on. Miten liiketoimintaa innovoidaan ja mitä työkaluja on sen mahdollistamiseksi? Yhteistyö voi tarkoittaa markkinointia, näin ollen tutkimuksessa käsitellään aiheita markkinoinnista ja myynnistä, resurssien jakamisesta yhteistyössä sekä mahdollisten ongelmien ja riskien hoitamista.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka avulla voidaan kerätä tietoa aiheesta, josta haastateltavat eivät ole tottuneet puhumaan päivittäin. Tutkimuskysymyksen pohjalta luotiin haastattelurunko ja sen ympärille kirjattiin teemaalueita, joiden mukaan haastattelut etenivät. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina puhelimitse tai paikan päällä haastatellen. Haastateltavat olivat paikallisten kahviloiden ja ravintoloiden yrittäjiä tai ravintolapäälliköitä.
Tutkimustuloksissa korostui, että ravintolat voivat käyttää kauppoja markkinointikanavana. Markkinointikanavana pidettiin tuotetta kauppojen hyllyllä, josta ilmenee ravintolan nimi. Jokaisessa haastattelussa tuli ilmi, ettei pakattavia annoksia valmistamalla saada tarpeeksi rahaa kattavan kuluja, jota siihen kuluttaa. Myytävistä tuotteista ravintolat eivät hyödy rahallisesti vaan käyttävät tuotetta markkinointikanavana ja lisäävät tällä keinoin yrityksen tunnettuutta paikallisesti. Tuloksissa korostui lisäksi keittiöiden pienet tuotantotilat. Ravintoloiden tai kahviloiden tuotantotiloja ei ole suunniteltu ruoka-annosten pakkaamiseen ja toimittamiseen, sillä keittiöt ovat suunniteltuja paikan päällä valmistettaviin annoksiin.
Viitekehyksessä perehdytään mitä vaaditaan yhteistyöhön, mitä verkostoituminen ja strateginen liiketoiminta on. Miten liiketoimintaa innovoidaan ja mitä työkaluja on sen mahdollistamiseksi? Yhteistyö voi tarkoittaa markkinointia, näin ollen tutkimuksessa käsitellään aiheita markkinoinnista ja myynnistä, resurssien jakamisesta yhteistyössä sekä mahdollisten ongelmien ja riskien hoitamista.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka avulla voidaan kerätä tietoa aiheesta, josta haastateltavat eivät ole tottuneet puhumaan päivittäin. Tutkimuskysymyksen pohjalta luotiin haastattelurunko ja sen ympärille kirjattiin teemaalueita, joiden mukaan haastattelut etenivät. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina puhelimitse tai paikan päällä haastatellen. Haastateltavat olivat paikallisten kahviloiden ja ravintoloiden yrittäjiä tai ravintolapäälliköitä.
Tutkimustuloksissa korostui, että ravintolat voivat käyttää kauppoja markkinointikanavana. Markkinointikanavana pidettiin tuotetta kauppojen hyllyllä, josta ilmenee ravintolan nimi. Jokaisessa haastattelussa tuli ilmi, ettei pakattavia annoksia valmistamalla saada tarpeeksi rahaa kattavan kuluja, jota siihen kuluttaa. Myytävistä tuotteista ravintolat eivät hyödy rahallisesti vaan käyttävät tuotetta markkinointikanavana ja lisäävät tällä keinoin yrityksen tunnettuutta paikallisesti. Tuloksissa korostui lisäksi keittiöiden pienet tuotantotilat. Ravintoloiden tai kahviloiden tuotantotiloja ei ole suunniteltu ruoka-annosten pakkaamiseen ja toimittamiseen, sillä keittiöt ovat suunniteltuja paikan päällä valmistettaviin annoksiin.