Jalkapallon fyysinen valmennus ikäluokat 8–12-vuotiaat
Bosompem Manu, Tadios (2022)
Bosompem Manu, Tadios
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108189
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan lasten liikunnan ja urheilun fyysistä harjoittelua, jossa rakenne-taan kohdeorganisaatiolle PPJ:lle fyysisen valmennuksen linjaus 8–12-vuotiaille lapsille.
Produktion ajatus syntyi, kun seuran kanssa käytiin keskustelua tutkimuksesta, joka tullaan suorittamaan osana opintoja, jolloin yksimielisesti molemmat osapuolet näkivät sen hyödyt, kun se tehdään seuran 8–12-vuotiaille lapsille, joilla PPJ.ssä on valtava potentiaali sekä kir-kas tulevaisuus. Työn rakenne koostuu teoriasta kirjallisuuskatsauksen olemassa olevasta tiedosta, empiiri-sestä tutkimuksesta, jossa haastatellaan alan asiantuntijoita ja näitä hyödyntäen lopullisesta produktiosta, jonka tavoitteena on integroitua kohdeorganisaation PPJ:n päivittäiseen toimin-taan. Tutkimuksessa on otettu huomioon seuran tavoitteet huomioiden myös sen ongelma-kohdat ja ongelmakohdat yleisesti lasten fyysisestä harjoittelusta liikunnan ja urheilun paris-sa. Aiheeseen perehdyttiin laaja-alalta ja tutkimuksen empiirinen osuus hyödynsi hyvin kokenei-ta ja arvostettuja alan asiantuntijoita. Tulosten perusteella tiedetään varmuudella, että fyysi-nen kehitys vaatii liikkumista monipuolisesti ja liikkumista riittävästi. Iästä riippumatta tulisi liikkua monipuolisesti kaikkia elinjärjestelmiä kuormittaen huomioiden jokaisen liikkujan ja urheilijan fyysiset, fysiologiset sekä biologiset yksilölliset tekijät huomioiden. Kaikki fyysinen harjoittelu on liikuntaa ja se ei sinänsä eroa liikunnasta käsitteenä eikä käy-tännössä. Lasten ja nuorten liikuttamiseen ei ole yhtä ja oikeaa tapaa, jotta he oppisivat tar-vittavat kyvyt ja ominaisuudet lajeissaan sekä liikunnalliset elämäntavat tulevaisuudessa sekä aikuisiässä edistäen terveellisiä elämäntapoja tai menestyäkseen urheilijana. Jalkapal-lon harjoittaminen on monipuolista fyysistä harjoittelua integroituen jalkapalloilullisiin taito-ominaisuuksiin huomioiden ulkopuoliset muuttuvat tekijät. Jalkapallossa tulisi kehittää siihen vaadittaviin suorituksiin. Lapsia ja nuoria tulisi valmistaa myöhäis- ja aikuisiän lajin vaati-muksiin sekä liikunnallisiin elämäntapoihin.
Produktion ajatus syntyi, kun seuran kanssa käytiin keskustelua tutkimuksesta, joka tullaan suorittamaan osana opintoja, jolloin yksimielisesti molemmat osapuolet näkivät sen hyödyt, kun se tehdään seuran 8–12-vuotiaille lapsille, joilla PPJ.ssä on valtava potentiaali sekä kir-kas tulevaisuus. Työn rakenne koostuu teoriasta kirjallisuuskatsauksen olemassa olevasta tiedosta, empiiri-sestä tutkimuksesta, jossa haastatellaan alan asiantuntijoita ja näitä hyödyntäen lopullisesta produktiosta, jonka tavoitteena on integroitua kohdeorganisaation PPJ:n päivittäiseen toimin-taan. Tutkimuksessa on otettu huomioon seuran tavoitteet huomioiden myös sen ongelma-kohdat ja ongelmakohdat yleisesti lasten fyysisestä harjoittelusta liikunnan ja urheilun paris-sa. Aiheeseen perehdyttiin laaja-alalta ja tutkimuksen empiirinen osuus hyödynsi hyvin kokenei-ta ja arvostettuja alan asiantuntijoita. Tulosten perusteella tiedetään varmuudella, että fyysi-nen kehitys vaatii liikkumista monipuolisesti ja liikkumista riittävästi. Iästä riippumatta tulisi liikkua monipuolisesti kaikkia elinjärjestelmiä kuormittaen huomioiden jokaisen liikkujan ja urheilijan fyysiset, fysiologiset sekä biologiset yksilölliset tekijät huomioiden. Kaikki fyysinen harjoittelu on liikuntaa ja se ei sinänsä eroa liikunnasta käsitteenä eikä käy-tännössä. Lasten ja nuorten liikuttamiseen ei ole yhtä ja oikeaa tapaa, jotta he oppisivat tar-vittavat kyvyt ja ominaisuudet lajeissaan sekä liikunnalliset elämäntavat tulevaisuudessa sekä aikuisiässä edistäen terveellisiä elämäntapoja tai menestyäkseen urheilijana. Jalkapal-lon harjoittaminen on monipuolista fyysistä harjoittelua integroituen jalkapalloilullisiin taito-ominaisuuksiin huomioiden ulkopuoliset muuttuvat tekijät. Jalkapallossa tulisi kehittää siihen vaadittaviin suorituksiin. Lapsia ja nuoria tulisi valmistaa myöhäis- ja aikuisiän lajin vaati-muksiin sekä liikunnallisiin elämäntapoihin.