Suomen Lukiolaisten Liiton jäsenhankinnan kehittäminen markkinointiviestinnän keinoin
Airaksinen, Aleksi (2022)
Airaksinen, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108191
Tiivistelmä
Suomen Lukiolaisten Liitto ry on lukiolaisten oma edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö, jonka yksi tärkeimmistä toimintaa rahoittavista lähteistä on jäsenhankinta tulot. Lukiolaisten liitto tekee jäsenhankintaa monilla eri keinoilla. Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli analysoida ja kehittää Lukiolaisten Liiton jäsenhankintaa
markkinointiviestinnän keinoin.
Jäsenhankinnan kehittäminen valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, sillä se oli yksi Suomen Lukiolaisten Liiton vuoden 2021 toimintasuunnitelman keskeisistä teemoista. Opinnäytetyön kannalta keskeisiä selvitettäviä asioita olivat, mistä syistä lukiolainen liittyy tai ei liity Lukiolaisten Liittoon, millaisilla markkinointiviestinnän keinoilla Lukiolaisten Liiton viestintää voidaan kehittää, jotta se tavoittaa jatkossa yhä suuremman ja moninaisemman joukon lukiolaisia ja millaisilla käytännön toimilla Lukiolaisten Liiton viestintää voidaan kehittää eri kanavissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointiviestintää yleisellä tasolla, lukiolaisia kohderyhmänä ja Suomen Lukiolaisten Liiton tekemiä toimia jäsenhankinnan edistämiseksi. Lisäksi tietoperustassa paneuduttiin erilaisiin sosiaalisen median termeihin.
Opinnäytetyön tekeminen painottui syys-marraskuuhun 2021 sekä tammi-maaliskuuhun 2022. Opinnäytetyön aineistona käytettiin Suomen Lukiolaisten Liiton Lukiolaiskyselyn tuloksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena Suomen Lukiolaisten Liitolle valmistui Raportti Lukiolaisten Liiton jäsenhankinnan nykytilasta ja kehittämisestä markkinointiviestinnän keinoin tukemaan jäsenhankintaa. Oppaassa analysoidaan nykytilaa ja jo toimivia keinoja sekä esitetään uusia mahdollisia keinoja jäsenhankinnan tueksi.
markkinointiviestinnän keinoin.
Jäsenhankinnan kehittäminen valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, sillä se oli yksi Suomen Lukiolaisten Liiton vuoden 2021 toimintasuunnitelman keskeisistä teemoista. Opinnäytetyön kannalta keskeisiä selvitettäviä asioita olivat, mistä syistä lukiolainen liittyy tai ei liity Lukiolaisten Liittoon, millaisilla markkinointiviestinnän keinoilla Lukiolaisten Liiton viestintää voidaan kehittää, jotta se tavoittaa jatkossa yhä suuremman ja moninaisemman joukon lukiolaisia ja millaisilla käytännön toimilla Lukiolaisten Liiton viestintää voidaan kehittää eri kanavissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointiviestintää yleisellä tasolla, lukiolaisia kohderyhmänä ja Suomen Lukiolaisten Liiton tekemiä toimia jäsenhankinnan edistämiseksi. Lisäksi tietoperustassa paneuduttiin erilaisiin sosiaalisen median termeihin.
Opinnäytetyön tekeminen painottui syys-marraskuuhun 2021 sekä tammi-maaliskuuhun 2022. Opinnäytetyön aineistona käytettiin Suomen Lukiolaisten Liiton Lukiolaiskyselyn tuloksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena Suomen Lukiolaisten Liitolle valmistui Raportti Lukiolaisten Liiton jäsenhankinnan nykytilasta ja kehittämisestä markkinointiviestinnän keinoin tukemaan jäsenhankintaa. Oppaassa analysoidaan nykytilaa ja jo toimivia keinoja sekä esitetään uusia mahdollisia keinoja jäsenhankinnan tueksi.