Ravivalmentajan ja hevosenomistajan välinen viestintä
Aliranta, Venla (2022)
Aliranta, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108207
Tiivistelmä
Suomalaisen raviurheilun toimintaympäristön muutosten myötä ravivalmentajien työ on muuttunut perinteisestä ravivalmentamisesta entistä asiakaspalvelupainotteisemmaksi. Hevosenomistajat ovat yhä kiinnostuneempia hevosensa kuulumisista, mikä lisää viestinnän tarvetta ja tärkeyttä. Ravivalmennustallien viestintä kehittyy kuitenkin hitaasti, vaikka perinteisistä viestintämenetelmistä onkin jo siirrytty digitaaliseen ympäristöön. Ravivalmennustallien yhteydenpitoon on kehitetty sovelluksia Ruotsissa ja Suomessa, mutta Suomessa vain harva on löytänyt niiden käyttäjäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ravivalmentajien, hevosenomistajien ja hevoskimpan vetäjien välisen viestinnän nykyisiä käytänteitä sekä kehittämistarpeita. Työ toteutettiin teemahaastattelututkimuksena, ja sen tarkoituksena oli selvittää viestinnän nykytila ja kehittämistarpeet. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalaisen raviurheilun ja hevoskasvatuksen valtakunnallinen keskusjärjestö Suomen Hippos ry.
Tutkimuksessa haastateltiin vuoden 2022 tammi-maaliskuun aikana yhteensä kymmentä ravivalmentajaa, hevosenomistajaa ja hevoskimpan vetäjää ympäri Suomea. Haastattelut toteutettiin puhelin- tai Teams-haastatteluina, joiden tavoitteena oli saada monipuolisesti näkemyksiä viestinnän käytänteistä. Haastattelututkimuksen teemat suunniteltiin ennakkoon vastaamaan tutkimuksen tavoitteisiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että ravivalmentajat kuten myös hevosenomistajat ja kimpanvetäjät kokevat keskinäisen yhteydenpidon merkittäväksi. Hevosenomistajat ovat kiinnostuneita tietämään hevosensa kuulumisista, ja sen takia asiakaspalvelu on tullut keskeiseksi osaksi ravivalmentajan työnkuvaa. Viestinnässä käytetään edelleen perinteisistä menetelmistä eniten puhelinta, mutta digitalisaatio on tuonut mukanaan
osalle ravivalmennustalleista myös uusia yhteydenpitotapoja. Viestinnän kohteet ja odotukset kohtaavat hyvin molemminpuolisesti.
Avoin ja rehellinen viestintä on kaikki kaikessa, kun puhutaan toimivasta asiakassuhteesta ravivalmentajan, hevosenomistajan ja kimpanvetäjän välillä. Kehitystarpeissa esille nousi alan toimijoiden kesken avoin keskustelu viestinnän toimivista käytänteistä. Opinnäytetyön tuloksien kautta toimeksiantaja voi kehittää ravihevosen ympärillä tapahtuvaa viestintää yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ravivalmentajien, hevosenomistajien ja hevoskimpan vetäjien välisen viestinnän nykyisiä käytänteitä sekä kehittämistarpeita. Työ toteutettiin teemahaastattelututkimuksena, ja sen tarkoituksena oli selvittää viestinnän nykytila ja kehittämistarpeet. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalaisen raviurheilun ja hevoskasvatuksen valtakunnallinen keskusjärjestö Suomen Hippos ry.
Tutkimuksessa haastateltiin vuoden 2022 tammi-maaliskuun aikana yhteensä kymmentä ravivalmentajaa, hevosenomistajaa ja hevoskimpan vetäjää ympäri Suomea. Haastattelut toteutettiin puhelin- tai Teams-haastatteluina, joiden tavoitteena oli saada monipuolisesti näkemyksiä viestinnän käytänteistä. Haastattelututkimuksen teemat suunniteltiin ennakkoon vastaamaan tutkimuksen tavoitteisiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että ravivalmentajat kuten myös hevosenomistajat ja kimpanvetäjät kokevat keskinäisen yhteydenpidon merkittäväksi. Hevosenomistajat ovat kiinnostuneita tietämään hevosensa kuulumisista, ja sen takia asiakaspalvelu on tullut keskeiseksi osaksi ravivalmentajan työnkuvaa. Viestinnässä käytetään edelleen perinteisistä menetelmistä eniten puhelinta, mutta digitalisaatio on tuonut mukanaan
osalle ravivalmennustalleista myös uusia yhteydenpitotapoja. Viestinnän kohteet ja odotukset kohtaavat hyvin molemminpuolisesti.
Avoin ja rehellinen viestintä on kaikki kaikessa, kun puhutaan toimivasta asiakassuhteesta ravivalmentajan, hevosenomistajan ja kimpanvetäjän välillä. Kehitystarpeissa esille nousi alan toimijoiden kesken avoin keskustelu viestinnän toimivista käytänteistä. Opinnäytetyön tuloksien kautta toimeksiantaja voi kehittää ravihevosen ympärillä tapahtuvaa viestintää yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa.