Anafylaksian oireet ja hoito alakouluikäisillä lapsilla - Ohje Saaren koulun henkilökunnalle
Hautala, Saana; Pelkonen, Essi; Röytiö, Anna (2022)
Hautala, Saana
Pelkonen, Essi
Röytiö, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097971
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda ohje Saaren koulun henkilökunnalle anafylaktisen reaktion oireiden tunnistamisesta ja hoidosta alakouluikäisillä lapsilla. Tavoitteena oli lisätä koulun henkilökunnan tietoa ja taitoa oireiden tunnistamisesta ja hoidosta sekä ohjeistaa henkilökuntaa käyttämään EpiPen-kynää oikeaoppisesti ja turvallisesti. Henkilökohtaisena tavoitteenamme oli syventyä anafylaktisen reaktion syntyyn, oirekuvaan sekä potilaan hoitoon ja tämän myötä lisätä omaa tiedollista osaamistamme anafylaksiasta.
Opinnäytetyömme tietoperusta pohjautui anafylaktiseen reaktioon ja siihen liittyviin keskeisimpiin käsitteisiin sisältäen näkökulman alakouluikäisten lasten hoidosta. Lisäksi tarkastelimme reaktion syntyä sekä EpiPen-kynän oikeaoppista käyttöä. Kansallisen anafylaksiarekisterin mukaan anafylaktisia reaktioita esiintyy Suomessa lapsilla noin 30 tapausta vuodessa. Useimmiten ilmoitettujen tapausten taustalla on jokin allerginen tekijä, kuten ruoka-aine- tai lääkeaineallergia.
Valitsimme menetelmäksi toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tavoitteena on ohjeistaa tai opastaa jokin toiminta tai tapahtuma, mikä perustuu ammatilliseen ja teoreettiseen tietoon. Työn lopputuloksena syntyi ohje anafylaksian hoidosta. Sen avulla koulun henkilökunta sai tietoa ja valmiuksia toimia turvallisesti ja nopeasti anafylaktisen reaktion hoidossa. Ohje on vapaasti luettavissa ja käytettävissä esimerkiksi muiden oppilaitosten sekä harrastusseurojen toimesta. Tuotteistamisprosessin työskentelymalliksi valikoitui lineaarinen malli, sillä ajatuksenamme oli työskennellä suunnitelman mukaisesti kohti lopullista päämäärää. Lopullinen tuote oli yksinkertainen, helppolukuinen ja vastasi toimeksiantajan toiveita.
Opinnäytetyömme tietoperusta pohjautui anafylaktiseen reaktioon ja siihen liittyviin keskeisimpiin käsitteisiin sisältäen näkökulman alakouluikäisten lasten hoidosta. Lisäksi tarkastelimme reaktion syntyä sekä EpiPen-kynän oikeaoppista käyttöä. Kansallisen anafylaksiarekisterin mukaan anafylaktisia reaktioita esiintyy Suomessa lapsilla noin 30 tapausta vuodessa. Useimmiten ilmoitettujen tapausten taustalla on jokin allerginen tekijä, kuten ruoka-aine- tai lääkeaineallergia.
Valitsimme menetelmäksi toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tavoitteena on ohjeistaa tai opastaa jokin toiminta tai tapahtuma, mikä perustuu ammatilliseen ja teoreettiseen tietoon. Työn lopputuloksena syntyi ohje anafylaksian hoidosta. Sen avulla koulun henkilökunta sai tietoa ja valmiuksia toimia turvallisesti ja nopeasti anafylaktisen reaktion hoidossa. Ohje on vapaasti luettavissa ja käytettävissä esimerkiksi muiden oppilaitosten sekä harrastusseurojen toimesta. Tuotteistamisprosessin työskentelymalliksi valikoitui lineaarinen malli, sillä ajatuksenamme oli työskennellä suunnitelman mukaisesti kohti lopullista päämäärää. Lopullinen tuote oli yksinkertainen, helppolukuinen ja vastasi toimeksiantajan toiveita.