Dialoginen etäjohtajuus kaupan alalla
Niemi, Anni (2022)
Niemi, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista on hyvä etäjohtajuus kaupan alan toimintaympäristössä. Etäjohtajuutta tarkastellaan työssä erityisesti dialogisuuden ja monipaikkaisen tiimin johtamisen näkökulmasta. Työn erityispiirteenä on hieman ennen tutkimuksen aloitusta tapahtunut muutos myymälöiden johtamismallissa. Uudessa mallissa aiemmasta myymäläpäällikkövetoisesta johtamismallista siirryttiin aluepäällikkömalliin. Uudistuksen seurauksena etäjohtamisen määrä lisääntyy ja vuorovaikutus tapahtuu osin virtuaalisissa ympäristöissä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kahta sähköistä kyselyä, jotka toteutettiin kevään 2021 aikana. Kyselyissä kysyttiin vastaajien näkemyksiä dialogiseen etäjohtamiseen, psykologiseen turvallisuuteen ja itseohjautuvuuteen liittyen. Aluepäälliköiden kysely lähetettiin kolmelletoista aluepäällikölle. Kysely sisälsi 8 avointa kysymystä ja kyselyn vastausprosentti oli 46%. Myyjien kysely lähetettiin 197:lle myyjälle. Kyselyssä oli 8 avointa kysymystä ja 13 monivalintakysymystä. Myyjien kyselyn vastausprosentti oli 13%. Aineistoa analysoitiin ensin raakatekstiä koodaamalla ja sen jälkeen luokittelemalla vastukset teemoittain. Aineiston luokittelussa käytettiin sekä teoria- että aineistopohjaista luokittelua.
Tutkimusaineiston perusteella aluepäälliköt ovat noudattaneet johtamistyössään jo jonkin verran dialogisen johtamisen toimintamallia. Ilmapiiristä on pyritty rakentamaan avointa ja keskustelevaa, ja työntekijöille on jaettu vastuuta omien kiinnostuksenkohteiden mukaan. Enemmistö myyjistä koki vastausten perusteella, että he tulevat kuulluksi ja työyhteisön ilmapiiri on virheiden suhteen salliva. Sekä aluepäälliköt että myyjät kokivat sosiaalisen tuen ja vuorovaikutuksen olevan tärkeä tekijä työyhteisön toimivuuden- ja oman jaksamisen kannalta. Vastausten perusteella molemmat ryhmät kokivat sosiaalisen tuen ja avoimen keskusteluilmapiirin tärkeäksi kehittämiskohteeksi.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöstä syntyi kyselyvastausten pohjalta laadittu etäjohtamisen opas, jota aluepäälliköt voivat hyödyntää osana omaa johtamistyötään. Oppaaseen laadittiin konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla vuorovaikutusta voi kehittää.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kahta sähköistä kyselyä, jotka toteutettiin kevään 2021 aikana. Kyselyissä kysyttiin vastaajien näkemyksiä dialogiseen etäjohtamiseen, psykologiseen turvallisuuteen ja itseohjautuvuuteen liittyen. Aluepäälliköiden kysely lähetettiin kolmelletoista aluepäällikölle. Kysely sisälsi 8 avointa kysymystä ja kyselyn vastausprosentti oli 46%. Myyjien kysely lähetettiin 197:lle myyjälle. Kyselyssä oli 8 avointa kysymystä ja 13 monivalintakysymystä. Myyjien kyselyn vastausprosentti oli 13%. Aineistoa analysoitiin ensin raakatekstiä koodaamalla ja sen jälkeen luokittelemalla vastukset teemoittain. Aineiston luokittelussa käytettiin sekä teoria- että aineistopohjaista luokittelua.
Tutkimusaineiston perusteella aluepäälliköt ovat noudattaneet johtamistyössään jo jonkin verran dialogisen johtamisen toimintamallia. Ilmapiiristä on pyritty rakentamaan avointa ja keskustelevaa, ja työntekijöille on jaettu vastuuta omien kiinnostuksenkohteiden mukaan. Enemmistö myyjistä koki vastausten perusteella, että he tulevat kuulluksi ja työyhteisön ilmapiiri on virheiden suhteen salliva. Sekä aluepäälliköt että myyjät kokivat sosiaalisen tuen ja vuorovaikutuksen olevan tärkeä tekijä työyhteisön toimivuuden- ja oman jaksamisen kannalta. Vastausten perusteella molemmat ryhmät kokivat sosiaalisen tuen ja avoimen keskusteluilmapiirin tärkeäksi kehittämiskohteeksi.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöstä syntyi kyselyvastausten pohjalta laadittu etäjohtamisen opas, jota aluepäälliköt voivat hyödyntää osana omaa johtamistyötään. Oppaaseen laadittiin konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla vuorovaikutusta voi kehittää.