”Eihän se ole muuta, kuin saatavat pitää maksaa” : yritysten toiveet maksuvalvonnan ulkoistamisesta
Hakala, Johanna (2022)
Hakala, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia toiveita ja vaatimuksia yrityksillä on maksuvalvonnan ulkoistamiselle, sekä sen prosessille että palveluntarjoajalle. Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri aiheesta, maksuvalvonnan kokonaisuudesta sekä ulkoistamisesta. Luvussa kaksi käsitellään maksuvalvonnan kokonaisuudesta luottopolitiikkaa, luottotappioita, myyntilaskutusta ja maksuehtoa sekä vapaaehtoista ja oikeudellista perintää. Luvussa kolme käsitellään ulkoistamista, sen tavoitteita ja riskejä sekä ulkoistavan yrityksen ja palveluntarjoajan välistä suhdetta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja haastateltavat olivat
toimeksiantajayrityksen olemassa olevia asiakkaita. Laadullinen tutkimus valittiin
tutkimusmenetelmäksi, koska tutkittavasta aiheesta tiedetään vähän. Laadullisella tutkimuksella pystyttiin kartoittamaan paremmin, mitä tekijöitä aiheeseen liittyy. Haastattelujen myötä pystyttiin kartoittamaan yritysten toiveita ja vaatimuksia maksuvalvonnan ulkoistamiselle, niin palvelulle itsessään kuin myös palveluntarjoajalle. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maksuvalvonnan ulkoistamisella tavoitellaan kustannussäästöjä ja resurssien parempaa kohdistumista. Ulkoistetun prosessin pitäisi mukailla yrityksen nykyistä prosessia, jotta nykyinen hyvä siakastyytyväisyys säilyy. Palveluntarjoajan tulee olla arvoiltaan ja toimintatavoiltaan lähellä ulkoistavaa yritystä, jotta voidaan tavoitella pitempää kumppanuutta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyksi työn
toimeksiantajalle, ja niiden avulla toimeksiantaja voi kehittää omaa toimintaansa ja palveluvalikoimaansa.
Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja haastateltavat olivat
toimeksiantajayrityksen olemassa olevia asiakkaita. Laadullinen tutkimus valittiin
tutkimusmenetelmäksi, koska tutkittavasta aiheesta tiedetään vähän. Laadullisella tutkimuksella pystyttiin kartoittamaan paremmin, mitä tekijöitä aiheeseen liittyy. Haastattelujen myötä pystyttiin kartoittamaan yritysten toiveita ja vaatimuksia maksuvalvonnan ulkoistamiselle, niin palvelulle itsessään kuin myös palveluntarjoajalle. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maksuvalvonnan ulkoistamisella tavoitellaan kustannussäästöjä ja resurssien parempaa kohdistumista. Ulkoistetun prosessin pitäisi mukailla yrityksen nykyistä prosessia, jotta nykyinen hyvä siakastyytyväisyys säilyy. Palveluntarjoajan tulee olla arvoiltaan ja toimintatavoiltaan lähellä ulkoistavaa yritystä, jotta voidaan tavoitella pitempää kumppanuutta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyksi työn
toimeksiantajalle, ja niiden avulla toimeksiantaja voi kehittää omaa toimintaansa ja palveluvalikoimaansa.