Jotta Jämsän Sirkkakin ymmärtää: diskurssianalyyttinen tutkimus suomalaisen drag-taiteen markkinoinnista
Vilpponen, Hanne (2022)
Vilpponen, Hanne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077780
Tiivistelmä
Taide on ollut aina myös seksuaalivähemmistöjen ilmaisukanava sekä keino käsitellä vaikeitakin asioita ja tuntemuksia. Ulkomainen drag-taide puolestaan on viime vuosina kasvanut LGBTQ-yhteisön marginaalitaiteesta suurten yleisöjen suosikiksi ja tällä tavoin vahvistanut seksuaalivähemmistöjen jalansijaa populaarikulttuurissa edistäen yhdenvertaisuutta. Aiemmin halveksittu ammattiryhmä on etenkin ulkomailla noussut valtavirtaan markkinoinnin ja kulttuurin keinoin, mutta kotimaassa tapahtumamainonnan mahdollisuuksia ja vaikutusta ei ole samalla tavalla tunnistettu. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, millaisilla keinoilla myös kotimaisten drag-taiteilijoiden olisi mahdollista kasvattaa suosiotaan tunnettuuttaan ja sitä kautta edistää yhdenvertaisuuden sanomaa.
Tavoitteena oli tutkia drag-mainonnan piirteitä sekä sitä, onko tapahtumamarkkinoinnilla ylipäätään mahdollisuus vaikuttaa ennakkoluuloihin. Diskurssianalyysin avulla tarkasteltiin mainoksia sekä tekstin että kuvan näkökulmasta. Potentiaalisille katsojille tehdyn kyselyn kautta selvitettiin, millainen drag-mainonta tehoaa parhaiten yleisöön. Lopuksi koottiin toimivia työkaluja kotimaisten drag-artistien markkinointityöhön yleisöpohjan kasvattamiseksi. Opinnäytetyöhön haastateltiin viittä kotimaista "drag-kuningatarta", joista kaikki voidaan lukea alansa huippunimiksi. Heidän avullaan kartoitettiin kotimaisen drag-taiteen nykytilannetta sekä ajatuksia markkinoinnin taustalla. Lähemmin tutkittiin Divetin eli Marko Vainion kolmea mainosta. Mainosten analysoimiseen käytettiin menetelmänä diskurssianalyysia sekä kuvan että tekstin näkökulmasta. Yleisön näkökulmia drag-mainontaan selvitettiin kyselyssä, jossa käytettiin näitä nimenomaisia mainoksia. Tuloksista käy ilmi, millainen drag-mainos vetoaa suurimpaan osaan potentiaalisia katsojia ja millaisen markkinoinnin avulla yleisöpohjaa on mahdollista kasvattaa.
Tuloksista selvisi, että varsinainen kenttätyö yhdenvertaisuuden edistämiseksi tapahtuu suurimmaksi osaksi siinä vaiheessa, kun katsoja on saatu paikan päälle. Drag-taidetta mainostaessa on syytä pitää sekä sanasto että kuvasto mahdollisimman neutraalina, jotta katsoja iästä, taustasta tai maantieteellisestä sijainnista huolimatta saadaan ostamaan lippu. Huumorin keinot vetoavat suomalaisiin, ja tätä kotimaisen drag-taiteen onkin syytä hyödyntää.
Tavoitteena oli tutkia drag-mainonnan piirteitä sekä sitä, onko tapahtumamarkkinoinnilla ylipäätään mahdollisuus vaikuttaa ennakkoluuloihin. Diskurssianalyysin avulla tarkasteltiin mainoksia sekä tekstin että kuvan näkökulmasta. Potentiaalisille katsojille tehdyn kyselyn kautta selvitettiin, millainen drag-mainonta tehoaa parhaiten yleisöön. Lopuksi koottiin toimivia työkaluja kotimaisten drag-artistien markkinointityöhön yleisöpohjan kasvattamiseksi. Opinnäytetyöhön haastateltiin viittä kotimaista "drag-kuningatarta", joista kaikki voidaan lukea alansa huippunimiksi. Heidän avullaan kartoitettiin kotimaisen drag-taiteen nykytilannetta sekä ajatuksia markkinoinnin taustalla. Lähemmin tutkittiin Divetin eli Marko Vainion kolmea mainosta. Mainosten analysoimiseen käytettiin menetelmänä diskurssianalyysia sekä kuvan että tekstin näkökulmasta. Yleisön näkökulmia drag-mainontaan selvitettiin kyselyssä, jossa käytettiin näitä nimenomaisia mainoksia. Tuloksista käy ilmi, millainen drag-mainos vetoaa suurimpaan osaan potentiaalisia katsojia ja millaisen markkinoinnin avulla yleisöpohjaa on mahdollista kasvattaa.
Tuloksista selvisi, että varsinainen kenttätyö yhdenvertaisuuden edistämiseksi tapahtuu suurimmaksi osaksi siinä vaiheessa, kun katsoja on saatu paikan päälle. Drag-taidetta mainostaessa on syytä pitää sekä sanasto että kuvasto mahdollisimman neutraalina, jotta katsoja iästä, taustasta tai maantieteellisestä sijainnista huolimatta saadaan ostamaan lippu. Huumorin keinot vetoavat suomalaisiin, ja tätä kotimaisen drag-taiteen onkin syytä hyödyntää.