Vaateyritysten ja kuluttajien vastuullisuuteen liittyvien näkemysten vertailu
Hakkarainen, Petra (2022)
Hakkarainen, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067751
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertaillaan kuluttajien ja vaatealan yrittäjien vastuullisuusnäkemyksiä ja niiden ilmenemistä toiminnassa. Tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien mielipiteitä ja käsityksiä vastuullisuudesta ja vastuullisuusviestinnästä, ja niiden vaikutuksista ostokäyttäytymiseen sekä verrata niitä yritysten näkemyksiin ja toimintaan. Työn toimeksiantajana toimii Fashion Finland. Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja aineistoa on kerätty kuluttajille suunnatulla lomakekyselyllä sekä yrityshaastatteluilla.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta, mutta se ei yleensä ole ostopäätöksenteossa merkittävin tekijä. Kuluttajat ovat kuitenkin valveutuneita ja vaativat yrityksiltä vastuullisuustekoja ja läpinäkyvyyttä. Myös yritykset pitävät vastuullisuutta tärkeänä asiana eivätkä koe sitä uhkana vaan ennen kaikkea mahdollisuutena, vaikka vastuullisuus tuokin lisäkustannuksia. Vastuu vaatteiden vastuullisuudesta on kaikilla läpi koko tuotanto- ja toimitusketjun, mutta ennen kaikkea vaatteen valmistavalla yrityksellä. Yritysten vastuulla on myös kattavan ja läpinäkyvän vastuullisuusviestinnän antaminen asiakkailleen, jotta kuluttajat pystyisivät tekemään osansa vastuullisuudesta ja valitsemaan arvojensa mukaisen ostopaikan. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan vastuullisesta tuotteesta enemmän.
Vastuullisuustyössä ollaan menossa oikeaan suuntaan, mutta vielä on paljon tehtävää. Jokainen yritys olisi saatava mukaan kehitykseen, ja yrityksen tehtävä olisi myos valistaa kuluttajaa ja antaa tarpeeksi paljon tietoa toiminnastaan vastuullisten ostopäätösten mahdollistamiseksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta, mutta se ei yleensä ole ostopäätöksenteossa merkittävin tekijä. Kuluttajat ovat kuitenkin valveutuneita ja vaativat yrityksiltä vastuullisuustekoja ja läpinäkyvyyttä. Myös yritykset pitävät vastuullisuutta tärkeänä asiana eivätkä koe sitä uhkana vaan ennen kaikkea mahdollisuutena, vaikka vastuullisuus tuokin lisäkustannuksia. Vastuu vaatteiden vastuullisuudesta on kaikilla läpi koko tuotanto- ja toimitusketjun, mutta ennen kaikkea vaatteen valmistavalla yrityksellä. Yritysten vastuulla on myös kattavan ja läpinäkyvän vastuullisuusviestinnän antaminen asiakkailleen, jotta kuluttajat pystyisivät tekemään osansa vastuullisuudesta ja valitsemaan arvojensa mukaisen ostopaikan. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan vastuullisesta tuotteesta enemmän.
Vastuullisuustyössä ollaan menossa oikeaan suuntaan, mutta vielä on paljon tehtävää. Jokainen yritys olisi saatava mukaan kehitykseen, ja yrityksen tehtävä olisi myos valistaa kuluttajaa ja antaa tarpeeksi paljon tietoa toiminnastaan vastuullisten ostopäätösten mahdollistamiseksi.