Fyysisen trauman kokeneen nuoren kohtaaminen ja tuki : käsikirjoitus 360 videoon
Trogen, Karoliina; Tolonen, Olivia (2022)
Trogen, Karoliina
Tolonen, Olivia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077807
Tiivistelmä
Potilaan kohtaaminen ja tukeminen on yksi sairaanhoitajan tärkeimmistä työtehtävistä. Erityisesti sellaiset potilaat, jotka ovat loukkaantuneet äkillisesti ja näin ollen kohdanneet kriisin vaativat tukea ja oikeanlaista kohtaamista henkilökunnalta. Nuoret käsittelevät ja kokevat fyysisen trauman oman kehitystasonsa mukaisesti, ja lieväkin loukkaantuminen voi aiheuttaa nuorelle traumaattisen kriisin ja tuen tarpeen. Nuori ei ole kehitykseltään lapsi eikä aikuinen, joten nuori pitää osata kohdata omalla tavallaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaista menetelmää käyttäen, ja sitä ohjaavat neljä tutkimusongelmaa: miksi nuoren potilaan kohtaamiseen ja tukemiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota, miten kohdata fyysisen trauman kokenut nuori sairaanhoitajan näkökulmasta, miten fyysisen trauman kokemus vaikuttaa nuoreen ja miten nuoren potilaan kohtaamista voidaan harjoitella VR-toteutusta hyödyntämällä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia fyysisen trauman kokeneen nuoren kohtaamisesta ja tukemisesta. Aiheesta tehtiin videokäsikirjoitus 360° videota varten 360ViSi -hankkeelle. 360° videon avulla sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät harjoittelemaan potilaan kohtaamista ja tukemista. Nuoren kohtaamisessa tärkeää on rauhallisuus, empaattisuus, avoimuus, rehellisyys ja kahdenkeskisen ajan järjestäminen. Tukemisessa tärkeää on läsnäolo, aktiivinen kuunteleminen, potilaan rauhoittaminen ja ajan sekä huomion antaminen. Encountering and supporting a patient is one of the nurse’s most important work assignments. Especially those patients, who have been injured suddenly and therefore experience a crisis need support and suitable encountering. Adolescents handle and experience physical trauma according to their level of psychological development, and even a mild injury can cause a traumatic crisis and a need for supporting the adolescent. From its psychological development, the adolescent isn’t a child or an adult, so it needs to be encountered in its own way.
This bachelor’s thesis was executed with a literature-based study, and it was guided by four research problems: why special attention should be paid to encounter and support of an adolescent, how to encounter an adolescent who has experienced physical trauma from a nurse’s point of view, how does the experience of physical trauma affect an adolescent and how to practice encountering an adolescent in virtual reality.
The bachelor’s thesis’ aim is to produce evidence-based learning material for nursing students of encountering and supporting of an adolescent who has experienced physical trauma. This is carried out by making a manuscript for a 360° video for the 360ViSi project. This enables nursing students to practice a script-like situation in realistic conditions. Important things in encountering the adolescent are calmness, empathy, openness, honesty, and arranging dyadic time. Important things in supporting are presence, active listening, calming the patient down, and giving time and attention.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaista menetelmää käyttäen, ja sitä ohjaavat neljä tutkimusongelmaa: miksi nuoren potilaan kohtaamiseen ja tukemiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota, miten kohdata fyysisen trauman kokenut nuori sairaanhoitajan näkökulmasta, miten fyysisen trauman kokemus vaikuttaa nuoreen ja miten nuoren potilaan kohtaamista voidaan harjoitella VR-toteutusta hyödyntämällä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille näyttöön perustuvaa opetusmateriaalia fyysisen trauman kokeneen nuoren kohtaamisesta ja tukemisesta. Aiheesta tehtiin videokäsikirjoitus 360° videota varten 360ViSi -hankkeelle. 360° videon avulla sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät harjoittelemaan potilaan kohtaamista ja tukemista. Nuoren kohtaamisessa tärkeää on rauhallisuus, empaattisuus, avoimuus, rehellisyys ja kahdenkeskisen ajan järjestäminen. Tukemisessa tärkeää on läsnäolo, aktiivinen kuunteleminen, potilaan rauhoittaminen ja ajan sekä huomion antaminen.
This bachelor’s thesis was executed with a literature-based study, and it was guided by four research problems: why special attention should be paid to encounter and support of an adolescent, how to encounter an adolescent who has experienced physical trauma from a nurse’s point of view, how does the experience of physical trauma affect an adolescent and how to practice encountering an adolescent in virtual reality.
The bachelor’s thesis’ aim is to produce evidence-based learning material for nursing students of encountering and supporting of an adolescent who has experienced physical trauma. This is carried out by making a manuscript for a 360° video for the 360ViSi project. This enables nursing students to practice a script-like situation in realistic conditions. Important things in encountering the adolescent are calmness, empathy, openness, honesty, and arranging dyadic time. Important things in supporting are presence, active listening, calming the patient down, and giving time and attention.