Hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksien tunnistaminen osana verkkosivu-uudistusta
Lehti, Janina (2022)
Lehti, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajana toimineelle nyrkkeilyseuralle Kuopion Riento ry:lle. Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli luoda jäseniä, urheilijoita, valmentajia, sponsoreita ja muita seuratoimintaan osallistuvia tahoja paremmin palvelevat verkkosivut. Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä pyrittiin tunnistamaan hakukoneoptimoinnin keinoja, jotka edistäisivät seuran toiminnasta kiinnostuneiden tahojen löytämistä seuran verkkosivuille ja edelleen seuran toiminnan pariin.
Digitalisaation myötä asiakasrajapinta ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat jatkuvasti. Yhä useammin asiakkaan ostopäätös muodostuu digitaalisissa kanavissa, joista yleisin on yrityksen omat verkkosivut. Jotta verkkosivut tukisivat myyntiä ja ostopäätöksen syntymistä, niin teknisten ominaisuuksien tulisi toimia saumattomasti, ulkoasun tulisi herättää luottamusta ja sisällön tulisi olla kohdennettu valitulle kohderyhmälle. Lisäksi kaikki nämä tekijät edistävät hakukonenäkyvyyttä.
Verkkosivu-uudistuksen tarve oli syntynyt seuran toiminnassa mukana olleiden urheilijoiden ja jäsenien toimesta. Opinnäytetyö aloitettiin tarkastelemalla olemassa olevia verkkosivuja ja peilaamalla niitä nykyiseltä asiakaskunnalta saatuun palautteeseen. Tämän jälkeen pyrittiin etsimään ajankohtaista tietoa verkkosivujen ominaisuuksista, jotka palvelisivat juuri kyseisen seuran verkkosivu-uudistusta ja veisi verkkosivuja seuraviestintäkanavana haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön tuloksena seuran verkkosivut saivat uuden ajantasaisen visuaalisen ilmeen ja rakenteen, sekä verkkosivujen sisältö päivitettiin vastaamaan seuran nykyistä toimintaa. Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä hyödynnettiin WordPress-ohjelmassa saatavilla olevaa Yoast-lisäosaa verkkosivujen saavutettavuuden osalta oleellisessa roolissa olevan hakukoneoptimoinnin tilan tarkasteluun. Tarkastelun pohjalta pyrittiin tarjoamaan kehitysehdotuksia sivuston hakukoneoptimoinnin tehostamiseksi.
Digitalisaation myötä asiakasrajapinta ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat jatkuvasti. Yhä useammin asiakkaan ostopäätös muodostuu digitaalisissa kanavissa, joista yleisin on yrityksen omat verkkosivut. Jotta verkkosivut tukisivat myyntiä ja ostopäätöksen syntymistä, niin teknisten ominaisuuksien tulisi toimia saumattomasti, ulkoasun tulisi herättää luottamusta ja sisällön tulisi olla kohdennettu valitulle kohderyhmälle. Lisäksi kaikki nämä tekijät edistävät hakukonenäkyvyyttä.
Verkkosivu-uudistuksen tarve oli syntynyt seuran toiminnassa mukana olleiden urheilijoiden ja jäsenien toimesta. Opinnäytetyö aloitettiin tarkastelemalla olemassa olevia verkkosivuja ja peilaamalla niitä nykyiseltä asiakaskunnalta saatuun palautteeseen. Tämän jälkeen pyrittiin etsimään ajankohtaista tietoa verkkosivujen ominaisuuksista, jotka palvelisivat juuri kyseisen seuran verkkosivu-uudistusta ja veisi verkkosivuja seuraviestintäkanavana haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön tuloksena seuran verkkosivut saivat uuden ajantasaisen visuaalisen ilmeen ja rakenteen, sekä verkkosivujen sisältö päivitettiin vastaamaan seuran nykyistä toimintaa. Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä hyödynnettiin WordPress-ohjelmassa saatavilla olevaa Yoast-lisäosaa verkkosivujen saavutettavuuden osalta oleellisessa roolissa olevan hakukoneoptimoinnin tilan tarkasteluun. Tarkastelun pohjalta pyrittiin tarjoamaan kehitysehdotuksia sivuston hakukoneoptimoinnin tehostamiseksi.