Suuhygienistin suorittamat puudutukset - Opetusvideot suuhygienistiopiskelijoille
Korhonen, Paula; Kröger-Pöyhönen, Katja (2022)
Korhonen, Paula
Kröger-Pöyhönen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067674
Tiivistelmä
Suun terveydenhoidossa on indikoitua käyttää puudutusta toimenpiteissä, jotka aiheuttavat potilaalle kipua. Kipua on todettu tuottavan muun muassa suuhygienistin suorittama hammaskiven poisto. Lisäksi pelkopotilaiden pelon on tutkittu kohdistuvan usein toimenpiteiden aiheuttamiin kiputuntemuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana ja toimeksiantajana toimii Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille opetuskäyttöön tarkoitetut videot suuhygienistin suorittamista puudutuksista, joita ovat pintapuudutus, ientaskupuudutus ja infiltraatiopuudutus. Kehittämistyön tavoitteena on edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia antaa kivun lievitystä, havainnollistaa puudutustekniikoiden suorittamista sekä edistää potilasturvallisuuden toteutumista. Tuotosta voidaan hyödyntää Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden lähiopetuksessa, simulaatioharjoituksissa, itsenäisessä opiskelussa sekä etäopetuksessa.
Aiheen rajauksessa huomioitiin työn tilaajan toiveet ja pohdittiin, millainen tieto on oleellista työn tavoitteiden täyttymisen kannalta. Opetusvideoilla keskitytään esittelemään puudutusprosessin vaiheet, puudutuksiin tarvittava välineistö ja välineistön valmistelu, puudutustekniikat sekä potilasturvallisuuden kannalta keskeiset seikat.
Palautetta varten luotiin sähköinen Webropol-palautekysely. Kysely lähetettiin neljällekymmenelleviidelle (n=45) vuonna 2020 opintonsa aloittaneelle Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijalle, joista yhdeksän opiskelijaa (20 %) vastasi kyselyyn. Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat opetusvideot hyödyllisiksi ennen kliinisiä puudutusharjoituksia. Opetusvideoiden teknisen- ja sisällön toteutuksen kokonaisarvioiksi arvioitiin 9,1 asteikolla 1–10.
Savonia-ammattikorkeakoulun kannalta opetusvideot ovat hyödylliset, sillä aiheesta ei ole aiempaa audiovisuaalista opetusmateriaalia. Opetusvideot edistävät suuhygienistiopiskelijoiden ja sitä kautta tulevien suun terveydenhuollon ammattilaisten puudutusosaamista. Lisäksi kehittämistyö on merkityksellinen potilaan näkökulmasta. Puudutuksen on todettu lievittävän epämiellyttäviä kokemuksia ja lisäävän hoidon potilasmyönteisyyttä.
Jatkokehitysehdotuksena opetusvideoille voitaisiin tehdä myös englanninkielinen tekstitys, jolloin videoiden saavutettavuus laajenisi. Lisäksi opetusvideot on hyvä päivittää puudutusmenetelmien ja puudutusaineiden kehittyessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana ja toimeksiantajana toimii Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille opetuskäyttöön tarkoitetut videot suuhygienistin suorittamista puudutuksista, joita ovat pintapuudutus, ientaskupuudutus ja infiltraatiopuudutus. Kehittämistyön tavoitteena on edistää suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia antaa kivun lievitystä, havainnollistaa puudutustekniikoiden suorittamista sekä edistää potilasturvallisuuden toteutumista. Tuotosta voidaan hyödyntää Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden lähiopetuksessa, simulaatioharjoituksissa, itsenäisessä opiskelussa sekä etäopetuksessa.
Aiheen rajauksessa huomioitiin työn tilaajan toiveet ja pohdittiin, millainen tieto on oleellista työn tavoitteiden täyttymisen kannalta. Opetusvideoilla keskitytään esittelemään puudutusprosessin vaiheet, puudutuksiin tarvittava välineistö ja välineistön valmistelu, puudutustekniikat sekä potilasturvallisuuden kannalta keskeiset seikat.
Palautetta varten luotiin sähköinen Webropol-palautekysely. Kysely lähetettiin neljällekymmenelleviidelle (n=45) vuonna 2020 opintonsa aloittaneelle Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijalle, joista yhdeksän opiskelijaa (20 %) vastasi kyselyyn. Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat opetusvideot hyödyllisiksi ennen kliinisiä puudutusharjoituksia. Opetusvideoiden teknisen- ja sisällön toteutuksen kokonaisarvioiksi arvioitiin 9,1 asteikolla 1–10.
Savonia-ammattikorkeakoulun kannalta opetusvideot ovat hyödylliset, sillä aiheesta ei ole aiempaa audiovisuaalista opetusmateriaalia. Opetusvideot edistävät suuhygienistiopiskelijoiden ja sitä kautta tulevien suun terveydenhuollon ammattilaisten puudutusosaamista. Lisäksi kehittämistyö on merkityksellinen potilaan näkökulmasta. Puudutuksen on todettu lievittävän epämiellyttäviä kokemuksia ja lisäävän hoidon potilasmyönteisyyttä.
Jatkokehitysehdotuksena opetusvideoille voitaisiin tehdä myös englanninkielinen tekstitys, jolloin videoiden saavutettavuus laajenisi. Lisäksi opetusvideot on hyvä päivittää puudutusmenetelmien ja puudutusaineiden kehittyessä.