Fyysisesti väkivaltaisen potilaan kohtaaminen : käsikirjoitus 360°-videototeutusta varten
Simola, Veera; Tolonen, Nanni (2022)
Simola, Veera
Tolonen, Nanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057474
Tiivistelmä
Väkivalta- ja uhkatilanteet lisääntyvät terveydenhuollon työympäristössä
huolestuttavasti ja nuoret hoitajat ovat poikkeuksellisen usein niiden kohteena (Ervasti, Kivimäki, Ruoranen & Salo 2019). Tässä opinnäytetyössä perehdytään sairaanhoitajien kohtaaman väkivallan yleisyyteen ja laatuun sekä keinoihin hallita ja ehkäistä näitä tilanteita. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat; Millaista fyysistä väkivaltaa sairaanhoitajat kohtaavat työssään ja missä tilanteissa? Miten sairaanhoitajan tulisi toimia ehkäistäkseen ja hallitakseen uhkaavia väkivaltatilanteita? Miten 360° videototeutusta voidaan hyödyntää opiskelijan valmistamisessa väkivaltaisen potilaan kohtaamiseen? Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisella menetelmällä, joka koostuu problematisoinnista, eksplikoinnista ja argumentoinnista.
Tuloksina löydettiin, että sairaanhoitajiin kohdistuva väkivalta ilmenee yleisimmin lyömisenä, potkimisena, sylkemisenä, tönimisenä ja tarttumisena. Väkivallan tekijänä on yleensä potilas tai tämän omainen. Yleisimmin väkivaltaa kohdataan ensiavussa, päivystyksessä, psykiatrisilla osastoilla sekä mielenterveyden ja vanhusten hoidossa. Ehkäistäkseen ja hallitakseen väkivaltatilanteita sairaanhoitajan on tärkeää tunnistaa väkivaltatilanteen tunnusmerkkejä. Sairaanhoitajan tulee tarkkailla tilanteen kehittymistä huomioimalla omaa ja potilaan toimintaa, sekä ympäristöä samalla huomioiden oman turvallisuutensa.
Opinnäytetyö on osa EU-rahoitteista kansainvälistä Interactive 360° Video Simulation – hanketta ja löydettyjen tulosten pohjalta laadittiin käsikirjoitus 360° -teknologiaa hyödyntävään peliin, jolla simuloidaan autenttista väkivalta tilannetta. Peli toimii
täydentävänä osana jo olemassa olevalle opetukselle ja sen avulla
sairaanhoitajaopiskelijat voivat harjoitella riskitilanteita turvallisesti. Jatkossa olisi hyvä selvittää, miten väkivaltatilanteen harjoittelua 360°-pelillä voisi hyödyntää työelämässä terveydenhuollossa. Violence and threat of violence has increased in healthcare work environment dauntingly and exceptionally often the object of these situations is young nurses (Ervasti, Kivimäki, Ruoranen & Salo 2019). In this thesis it will be explored how often and what kind of violence nurses experience, and what means are there to control and prevent violent situations. The research questions took the following form; What kind of physical violence do registered nurses face in their work and in what circumstances? What should registered nurses do to prevent and handle threatening situations of violence? How can 360° -video be utilized in preparing students for encountering violent patients?
The results found that the violence inflicted on nurses manifests as hitting, kicking, spitting, shoving and grabbing. The inflictor of violence is usually a patient or their family. Most commonly violence is faced in the emergency room, in psychiatric units and in mental health and elderly care. To prevent and handle violent situations, it’s important for registered nurses to identify the telltale signs of a violent situation. A registered nurse needs to monitor the development of the situation by paying attention to their own and the patient’s demeanor as well as their surroundings, while looking after their own safety. This thesis was carried out using a literature-based method, that consists of problematizing, explicating and argumentation.
This thesis is a part of EU-funded international Interactive 360° Video Simulation – venture and based on the findings the writers composed a script for a 360° videogame which can be used to simulate an authentic violent situation. The game acts as a complementary addition to the already existing teaching, and with it nursing students can practice high-risk scenarios safely. In the future it would be beneficial to investigate how rehearsing violent situations via a 360° game can be utilized in working life in the healthcare field.
huolestuttavasti ja nuoret hoitajat ovat poikkeuksellisen usein niiden kohteena (Ervasti, Kivimäki, Ruoranen & Salo 2019). Tässä opinnäytetyössä perehdytään sairaanhoitajien kohtaaman väkivallan yleisyyteen ja laatuun sekä keinoihin hallita ja ehkäistä näitä tilanteita. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat; Millaista fyysistä väkivaltaa sairaanhoitajat kohtaavat työssään ja missä tilanteissa? Miten sairaanhoitajan tulisi toimia ehkäistäkseen ja hallitakseen uhkaavia väkivaltatilanteita? Miten 360° videototeutusta voidaan hyödyntää opiskelijan valmistamisessa väkivaltaisen potilaan kohtaamiseen? Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisella menetelmällä, joka koostuu problematisoinnista, eksplikoinnista ja argumentoinnista.
Tuloksina löydettiin, että sairaanhoitajiin kohdistuva väkivalta ilmenee yleisimmin lyömisenä, potkimisena, sylkemisenä, tönimisenä ja tarttumisena. Väkivallan tekijänä on yleensä potilas tai tämän omainen. Yleisimmin väkivaltaa kohdataan ensiavussa, päivystyksessä, psykiatrisilla osastoilla sekä mielenterveyden ja vanhusten hoidossa. Ehkäistäkseen ja hallitakseen väkivaltatilanteita sairaanhoitajan on tärkeää tunnistaa väkivaltatilanteen tunnusmerkkejä. Sairaanhoitajan tulee tarkkailla tilanteen kehittymistä huomioimalla omaa ja potilaan toimintaa, sekä ympäristöä samalla huomioiden oman turvallisuutensa.
Opinnäytetyö on osa EU-rahoitteista kansainvälistä Interactive 360° Video Simulation – hanketta ja löydettyjen tulosten pohjalta laadittiin käsikirjoitus 360° -teknologiaa hyödyntävään peliin, jolla simuloidaan autenttista väkivalta tilannetta. Peli toimii
täydentävänä osana jo olemassa olevalle opetukselle ja sen avulla
sairaanhoitajaopiskelijat voivat harjoitella riskitilanteita turvallisesti. Jatkossa olisi hyvä selvittää, miten väkivaltatilanteen harjoittelua 360°-pelillä voisi hyödyntää työelämässä terveydenhuollossa.
The results found that the violence inflicted on nurses manifests as hitting, kicking, spitting, shoving and grabbing. The inflictor of violence is usually a patient or their family. Most commonly violence is faced in the emergency room, in psychiatric units and in mental health and elderly care. To prevent and handle violent situations, it’s important for registered nurses to identify the telltale signs of a violent situation. A registered nurse needs to monitor the development of the situation by paying attention to their own and the patient’s demeanor as well as their surroundings, while looking after their own safety. This thesis was carried out using a literature-based method, that consists of problematizing, explicating and argumentation.
This thesis is a part of EU-funded international Interactive 360° Video Simulation – venture and based on the findings the writers composed a script for a 360° videogame which can be used to simulate an authentic violent situation. The game acts as a complementary addition to the already existing teaching, and with it nursing students can practice high-risk scenarios safely. In the future it would be beneficial to investigate how rehearsing violent situations via a 360° game can be utilized in working life in the healthcare field.