Yhdistetyn todellisuuden sovelluskehitys Unity-pelimoottorin avulla
Riissanen, Henri (2022)
Riissanen, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067626
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yhdistetyn todellisuuden sovelluskehityksen tilannetta työn kirjoittamisen aikana. Työssä määritellään erilaiset todellisuudet, joille luotua teknologiaa on nyt olemassa. Lopuksi esitellään tutkimusongelmaa varten kehitetty yhdistetyn todellisuuden esimerkkisovellus. Ennen tätä kuitenkin käydään läpi muutamien yhdistetyn todellisuuden kehitystyökalujen ja ominaisuuksien käyttöä ja nykytilaa.
Toinen opinnäytetyössä tutkinnan alla ollut aihe liittyy liikkeenkaappauksen toteutukseen Unity-pelimoottorin humanoid-hahmolle. Liikkeenkaappauksessa käytettiin Xamk Game Studios -hankkeen hankkimaa, Rokoko Electronicsin valmistamaa Rokoko Smartsuit Pro II -liikkeenkaappauspukua. Opinnäytetyössä käydään käytännönläheisesti läpi liikkeenkaappauksen tuotantoprosessin vaiheita perustasolla, minkä jälkeen opastetaan varsinainen liikkeenkaappauksen prosessi annettujen tavoitteiden mukaan.
Opinnäytetyön selvityksien tulokset tiivistyvät esimerkkisovelluksessa, jossa tutkimusongelmana HoloLens 2 -laseille kehitetyssä yhdistetyn todellisuuden sovelluksessa havainnollistetaan nykyisiä työkaluja ja ominaisuuksia Unity-pelimoottorille. Tämän lisäksi liikkeenkaappausta Rokoko Studio -sovelluksella havainnollistetaan omassa luvussaan sekä esimerkkisovelluksen opashahmon toteutuksessa.
Lopuksi työssä tiivistetään lyhyesti yhdistetyn todellisuuden nykytila ja analysoidaan tulevaisuuden kehityssuuntia. Tämän lisäksi nykyistä tilannetta ja teknologian potentiaalisuutta analysoimalla esitetään muutamia ennustuksia tulevaisuuden näkymistä ja siitä, mihin teknologiaa voitaisiin hyödyntää jatkossa, kunhan olemassa olevat haasteet saadaan ratkaistua.
Opinnäytetyö on tarkoitettu käytännönläheiseksi oppaaksi, mutta se sisältää myös perustason teoriaa aiheisiin liittyvistä teknologioista. Työn tarkoituksena on tarjota mahdollisimman kattava ja tuore katsaus nykytilaan, ja sen pohjalta lukija voi lähteä tutkimaan aihetta laajemmin itsenäisesti. Työssä esiintyvät käsitteet ovat myös hyvin yleisiä kaikessa yhdistetyn todellisuuden teknologiassa, eivätkä päde pelkästään esimerkkisovelluksessa käytettyihin teknologioihin.
Toinen opinnäytetyössä tutkinnan alla ollut aihe liittyy liikkeenkaappauksen toteutukseen Unity-pelimoottorin humanoid-hahmolle. Liikkeenkaappauksessa käytettiin Xamk Game Studios -hankkeen hankkimaa, Rokoko Electronicsin valmistamaa Rokoko Smartsuit Pro II -liikkeenkaappauspukua. Opinnäytetyössä käydään käytännönläheisesti läpi liikkeenkaappauksen tuotantoprosessin vaiheita perustasolla, minkä jälkeen opastetaan varsinainen liikkeenkaappauksen prosessi annettujen tavoitteiden mukaan.
Opinnäytetyön selvityksien tulokset tiivistyvät esimerkkisovelluksessa, jossa tutkimusongelmana HoloLens 2 -laseille kehitetyssä yhdistetyn todellisuuden sovelluksessa havainnollistetaan nykyisiä työkaluja ja ominaisuuksia Unity-pelimoottorille. Tämän lisäksi liikkeenkaappausta Rokoko Studio -sovelluksella havainnollistetaan omassa luvussaan sekä esimerkkisovelluksen opashahmon toteutuksessa.
Lopuksi työssä tiivistetään lyhyesti yhdistetyn todellisuuden nykytila ja analysoidaan tulevaisuuden kehityssuuntia. Tämän lisäksi nykyistä tilannetta ja teknologian potentiaalisuutta analysoimalla esitetään muutamia ennustuksia tulevaisuuden näkymistä ja siitä, mihin teknologiaa voitaisiin hyödyntää jatkossa, kunhan olemassa olevat haasteet saadaan ratkaistua.
Opinnäytetyö on tarkoitettu käytännönläheiseksi oppaaksi, mutta se sisältää myös perustason teoriaa aiheisiin liittyvistä teknologioista. Työn tarkoituksena on tarjota mahdollisimman kattava ja tuore katsaus nykytilaan, ja sen pohjalta lukija voi lähteä tutkimaan aihetta laajemmin itsenäisesti. Työssä esiintyvät käsitteet ovat myös hyvin yleisiä kaikessa yhdistetyn todellisuuden teknologiassa, eivätkä päde pelkästään esimerkkisovelluksessa käytettyihin teknologioihin.