Jes, me jongleerataan : jongleerauksen opettaminen alle kouluikäisille
Asunen, Jenni (2022)
Asunen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047269
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin jongleerauksen opettamista alle kouluikäisille lapsille. Valitsin aiheen, koska olen kiinnostunut alle kouluikäisten lasten oppimisesta sekä leikin yhdistämisestä jongleeraukseen. Työni tavoite on selvittää, millä keinoin lapsen saisi motivoitua jongleerausharjoitukseen.
Työssäni tarkastelen lapsen motorista kehitystä sekä taidon oppimisen vaiheita, ja tutkin niiden merkitystä jongleerauksen oppimiseen. Lisäksi käsittelen harrastustuokion rakennetta ja eri opetustyylejä, sekä pohdin leikin merkitystä oppimisen näkökulmasta.
Työni tärkein havainto on leikin merkitys lapsen oppimiseen. Lapsi on itse keskeisessä roolissa oppimisprosessia, jossa lapsi oivaltaa, kokeilee ja oppii tekemällä ja leikkimällä. Ohjaajan tehtäväksi jää mielekkään ja motivaatiota herättävän toiminnan tarjoaminen. Leikki on lapselle luonnollisin tapa lähteä tutkimaan uutta asiaa ja siksi sen merkitys jongleerausharjoittelussa on merkittävä. Toinen tärkeä huomio on opetustyylien valinta jongleeraustuokiota suunnitellessa. On tärkeää tiedostaa, minkä opetustyylin ohjaaja valitsee, ja mitä sillä tavoittelee.
Työssäni tarkastelen lapsen motorista kehitystä sekä taidon oppimisen vaiheita, ja tutkin niiden merkitystä jongleerauksen oppimiseen. Lisäksi käsittelen harrastustuokion rakennetta ja eri opetustyylejä, sekä pohdin leikin merkitystä oppimisen näkökulmasta.
Työni tärkein havainto on leikin merkitys lapsen oppimiseen. Lapsi on itse keskeisessä roolissa oppimisprosessia, jossa lapsi oivaltaa, kokeilee ja oppii tekemällä ja leikkimällä. Ohjaajan tehtäväksi jää mielekkään ja motivaatiota herättävän toiminnan tarjoaminen. Leikki on lapselle luonnollisin tapa lähteä tutkimaan uutta asiaa ja siksi sen merkitys jongleerausharjoittelussa on merkittävä. Toinen tärkeä huomio on opetustyylien valinta jongleeraustuokiota suunnitellessa. On tärkeää tiedostaa, minkä opetustyylin ohjaaja valitsee, ja mitä sillä tavoittelee.