Rekrytointiprosessin kehittämissuunnitelma
Ahokas, Tanja (2022)
Ahokas, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057420
Tiivistelmä
Rekrytointiprosessi henkilöstöpalvelualan ja asiakasyrityksen välillä luo kolmi-kantasuhteen, jossa kolmas osapuoli on työnhakija. Asiakasyritys voi ostaa henkilöstöpalvelualan yritykseltä suorarekrytointipalvelun, jossa työhön valittu työnhakija kirjautuu suoraan asiakasyrityksen työntekijäksi ja saa avun rekrytointiprosessin vaiheisiin. Vuokratyöntekijöitä palkatessa ollaan kolmikantasuhteessa, jossa käyttäjäyrityksellä on työnjohdollinen vastuu. Henkilöstöpalvelualan yritys on virallinen työnantaja, joka hoitaa kaikki juridiset työsuhteeseen liittyvät asiat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten rekrytointiprosessia voisi kehittää Go On henkilöstöpalvelualan yrityksessä. Tavoitteena oli saada tietoa työnhakijoilta ja asiakasyritysten edustajilta siitä, miten haastateltavat kokivat rekrytointiprosessin sujuvuuden. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään, mitä osa-alueita prosessissa tulisi kehittää tai uudistaa. Lisäksi selvitettiin Go On -yrityksen työnantajamielikuvaa sekä bränditunnettavuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat oli jaettu kahteen kohderyhmään: työnhakijat, jotka olivat työllistyneet yrityksiin sekä asiakasyrityksen edustajat, jotka käyttivät henkilöstöpalvelualan yritystä rekrytoinnin kumppanina. Haastattelujen pääteemat käsittelivät rekrytointiprosessin eri vaiheita, viestintää ja Go On -yrityksen tunnettavuutta.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakasyritykset kokevat yhteis-työn henkilöstöpalvelualan yrityksen kanssa tärkeäksi ja että yhteistyö mah-dollistaa asiakasyrityksille aikaa keskittyä muihin organisaation vaatimiin työ-tehtäviin. Työnhakijat kokivat prosessin nopeaksi ja työllistymisen helpoksi Go On -yrityksen kautta. Rekrytointiprosessin vaiheisiin oltiin pääosin tyytyväisiä molempien kohderyhmien vastausten perusteella. Kehityskohteissa nousi esille muun muassa alkuvaiheessa asiakasyrityksen esittely, päätöksenteko, viestintä ja Go On -ketjun bränditunnettavuuden heikkous. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Go On -ketjun rekrytointiprosessin kehittämisessä.
Asiasanat: rekrytointiprosessi, hakijakokemus, asiakaskokemus, työnantaja-mielikuva
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten rekrytointiprosessia voisi kehittää Go On henkilöstöpalvelualan yrityksessä. Tavoitteena oli saada tietoa työnhakijoilta ja asiakasyritysten edustajilta siitä, miten haastateltavat kokivat rekrytointiprosessin sujuvuuden. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään, mitä osa-alueita prosessissa tulisi kehittää tai uudistaa. Lisäksi selvitettiin Go On -yrityksen työnantajamielikuvaa sekä bränditunnettavuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat oli jaettu kahteen kohderyhmään: työnhakijat, jotka olivat työllistyneet yrityksiin sekä asiakasyrityksen edustajat, jotka käyttivät henkilöstöpalvelualan yritystä rekrytoinnin kumppanina. Haastattelujen pääteemat käsittelivät rekrytointiprosessin eri vaiheita, viestintää ja Go On -yrityksen tunnettavuutta.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että asiakasyritykset kokevat yhteis-työn henkilöstöpalvelualan yrityksen kanssa tärkeäksi ja että yhteistyö mah-dollistaa asiakasyrityksille aikaa keskittyä muihin organisaation vaatimiin työ-tehtäviin. Työnhakijat kokivat prosessin nopeaksi ja työllistymisen helpoksi Go On -yrityksen kautta. Rekrytointiprosessin vaiheisiin oltiin pääosin tyytyväisiä molempien kohderyhmien vastausten perusteella. Kehityskohteissa nousi esille muun muassa alkuvaiheessa asiakasyrityksen esittely, päätöksenteko, viestintä ja Go On -ketjun bränditunnettavuuden heikkous. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Go On -ketjun rekrytointiprosessin kehittämisessä.
Asiasanat: rekrytointiprosessi, hakijakokemus, asiakaskokemus, työnantaja-mielikuva