Markkinointistrategian uudistaminen
Karjalainen, Hanna (2022)
Karjalainen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057337
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on kuvata kohdeyritykselle päivitetty markkinointistrategia. Yrityksen uudistettu liiketoimintastrategia on julkistettu vuoden 2021 joulukuussa, liiketoimintastrategia tarvitsee tuekseen päivitetyn markkinointistrategian.
Tutkimusongelmana on selvittää, millaisen markkinointistrategian yritys tarvitsee uudistetun liiketoimintastrategian tueksi. Markkinointistrategia tulee ohjaamaan yrityksessä toimintoja brändi-ilmeen, markkinoinnin johdon sekä viestinnän osalta.
Tutkimuksen ilmiöstä halutiin mahdollisimman laaja kuvaus, joten tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruu tehtiin erilaisia analyysejä hyväksikäyttäen, kuten SWOT, kilpailija-analyysit, Business Model Canvas ja asiakaskysely. Tutkimusmenetelminä käytettiin tematisointia ja sisältöanalyysiä, aivoriihiä sekä dokumenttianalyysiä.
Markkinointistrategia hyväksyttiin tammikuussa 2022, jolloin sen jalkauttaminen aloitettiin johtoryhmälle. Markkinointistrategian käyttöönotto on lisännyt suunnitelmallisuutta ja antanut markkinoinnille sekä markkinointiviestinnälle selkeät linjaukset. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että asetettuihin tavoitteisiin päästään ja tutkimusongelma saatiin onnistuneesti ratkaistua.
Tutkimusongelmana on selvittää, millaisen markkinointistrategian yritys tarvitsee uudistetun liiketoimintastrategian tueksi. Markkinointistrategia tulee ohjaamaan yrityksessä toimintoja brändi-ilmeen, markkinoinnin johdon sekä viestinnän osalta.
Tutkimuksen ilmiöstä halutiin mahdollisimman laaja kuvaus, joten tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruu tehtiin erilaisia analyysejä hyväksikäyttäen, kuten SWOT, kilpailija-analyysit, Business Model Canvas ja asiakaskysely. Tutkimusmenetelminä käytettiin tematisointia ja sisältöanalyysiä, aivoriihiä sekä dokumenttianalyysiä.
Markkinointistrategia hyväksyttiin tammikuussa 2022, jolloin sen jalkauttaminen aloitettiin johtoryhmälle. Markkinointistrategian käyttöönotto on lisännyt suunnitelmallisuutta ja antanut markkinoinnille sekä markkinointiviestinnälle selkeät linjaukset. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että asetettuihin tavoitteisiin päästään ja tutkimusongelma saatiin onnistuneesti ratkaistua.