Pelimaailman rakentaminen pelikasvatuskäyttöön
Kokkoniemi, Mikko (2022)
Kokkoniemi, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205037019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tuoda esille uutta kasvavaa ilmiötä eli opetuksen digitaalista pelillistämistä. Lisäksi työssä tehdään ohjeistus siihen, mitä työkaluja tarvitaan, jotta voidaan luoda opettava peliympäristö Minecraft Javaa käyttäen. Käytännön osuudessa olin mukana kehittämässä School of Gamingin uutta peliympäristöä heidän Minecraft-palvelimelleen. Tämän peliympäristön ideana on opettaa lapsille, miten ekonomia ja yhteiskunnallinen hierarkia toimivat.
Luvussa 2 käsittelen ja avaan pelikasvatusta sekä opetuksen digitaalista pelillistämistä. Pelikasvatus on vielä monelle aivan tuntematon käsite, ja moni vanhempi voi helposti mieltää pelaamisen olevan lähinnä haitallista lapselle. Sitä se kyllä onkin, jos pelaa liikaa. Opetuksen digitaalinen pelillistäminen myös herättää mielipiteitä. Pelillistämisen ei missään nimessä ole tarkoitus syrjäyttää perinteistä tapaa opettaa.
Työn tavoitteiden rajaaminen oli hieman haastavaa. Tarkoituksena on tarkastella, miten rakentaa peliympäristöä tiettyjä työkaluja käyttäen. Opinnäytetyön käytännön osuudessa kehitetty peliympäristö on pilotoitu testiryhmällä onnistuneesti.
Luvussa 2 käsittelen ja avaan pelikasvatusta sekä opetuksen digitaalista pelillistämistä. Pelikasvatus on vielä monelle aivan tuntematon käsite, ja moni vanhempi voi helposti mieltää pelaamisen olevan lähinnä haitallista lapselle. Sitä se kyllä onkin, jos pelaa liikaa. Opetuksen digitaalinen pelillistäminen myös herättää mielipiteitä. Pelillistämisen ei missään nimessä ole tarkoitus syrjäyttää perinteistä tapaa opettaa.
Työn tavoitteiden rajaaminen oli hieman haastavaa. Tarkoituksena on tarkastella, miten rakentaa peliympäristöä tiettyjä työkaluja käyttäen. Opinnäytetyön käytännön osuudessa kehitetty peliympäristö on pilotoitu testiryhmällä onnistuneesti.