Stress hos ungdomar : en kvantitativ enkätstudie om upplevelserna av stress och stresshantering hos dagens högstadieelever
Oasis, Phyophyo; Oasis, Tani (2022)
Oasis, Phyophyo
Oasis, Tani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047142
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia yhdeksännellä vuodella olevien yläkoululaisten stressitekijöitä sekä heidän stressinhallintaansa. Ensin tutkimusta varten valittiin kvantitatiivinen kyselylomake, joka lähetettiin sähköisesti 166:lle 15–16 ikäluokan yläkoululaiselle. Tutkimusta tarkasteltiin kahdessa yläkoulussa, Pohjanmaalla. Opinnäytetyön kysymykset ovat: Stressaavatko nykypäivän nuoret? Mikä aiheuttaa nuorille stressiä? Millaiset ovat nykypäivän nuorten stressin hallintatavat?
Teoreettisessa osassa keskitytään tutkimuksen kohderyhmän eli 15–16-vuotiaiden nuorten stressiin. Teoriaosassa kiinnitämme erityistä huomiota nuorten stressiin sisällyttäen stressin oireet, erilaiset stressiä aiheuttavat vaatimukset, joiden taustana voivat olla koulu, perhe, tulevaisuus, minäkuva sekä median käyttö. Olemme myöskin kiinnostuneita erilaisiin stressin hallinta- sekä selviytymismenetelmiin. Teoriaosassa selitetään myös stressin käsite ja stressi yleisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykypäivän nuoret eivät koe suurta stressiä. Tulostemme perusteella voimme silti sanoa, että stressiä esiintyy koulun, kodin, sosiaalisen median, tulevaisuuden vaatimusten sekä minäkuvan yhteydessä. Edellä mainituista asioista koulu on ollut nuorille kaikista stressaavin. Suurin osa nuorista ajattelee pystyvänsä pitämään stressiä hallussaan. Nuoret harrastavat kulttuuritoimintoja sekä vähentääkseen että ehkäistäkseen stressiä. Eniten käytetty selvitymisstrategia on ollut välttelevä selviytymismenetelmä. Tutkimuksen tulokset viittaavat myös siihen, että eri sukupuolten välillä on pieniä eroja tytöillä on poikiin verrattuna korkeammat vaatimukset itselleen.
Teoreettisessa osassa keskitytään tutkimuksen kohderyhmän eli 15–16-vuotiaiden nuorten stressiin. Teoriaosassa kiinnitämme erityistä huomiota nuorten stressiin sisällyttäen stressin oireet, erilaiset stressiä aiheuttavat vaatimukset, joiden taustana voivat olla koulu, perhe, tulevaisuus, minäkuva sekä median käyttö. Olemme myöskin kiinnostuneita erilaisiin stressin hallinta- sekä selviytymismenetelmiin. Teoriaosassa selitetään myös stressin käsite ja stressi yleisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykypäivän nuoret eivät koe suurta stressiä. Tulostemme perusteella voimme silti sanoa, että stressiä esiintyy koulun, kodin, sosiaalisen median, tulevaisuuden vaatimusten sekä minäkuvan yhteydessä. Edellä mainituista asioista koulu on ollut nuorille kaikista stressaavin. Suurin osa nuorista ajattelee pystyvänsä pitämään stressiä hallussaan. Nuoret harrastavat kulttuuritoimintoja sekä vähentääkseen että ehkäistäkseen stressiä. Eniten käytetty selvitymisstrategia on ollut välttelevä selviytymismenetelmä. Tutkimuksen tulokset viittaavat myös siihen, että eri sukupuolten välillä on pieniä eroja tytöillä on poikiin verrattuna korkeammat vaatimukset itselleen.