Rakentava palaute ja sen palauteprosessi esihenkilön näkökulmasta
Poikonen, Elina (2022)
Poikonen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225665
Tiivistelmä
Rakentavan palautteen antamista voidaan nykyään pitää yhtenä esihenkilöiden tärkeimmistä työtehtävistä. Organisaatioiden kannalta rakentavan palautteen antaminen on myös merkittävää, koska rakentavan palautteen avulla voidaan muun muassa kehittää työntekijää ja auttaa tätä siten saavuttamaan organisaation tavoitteet oikeanlaisella toiminnalla. Vaikka organisaatiot edellyttävät esihenkilöiltä rakentavan palautteen
antamista, on silti olemassa suuria eroja organisaatioiden toiminnassa työtehtävän koulutuksen, ohjeistuksen ja tuen suhteen.
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia rakentavaa palautetta ja siihen liittyvää palauteprosessia esihenkilön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoite oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia rakentavan palautteen antamisesta työntekijöille, siihen liittyvästä palauteprosessista sekä organisaation tuesta palauteprosessissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena matkailualan organisaatiossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin matkailuorganisaation esihenkilöille, joilla oli useampi vuosi kokemusta tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineiston analysoinnissa menetelmänä
käytettiin teoriaohjaava analyysia ja teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella rakentavan palautteen antaminen on esihenkilöille tärkeä mutta haastava työtehtävä. Rakentavaa palautetta annetaan ja seurataan säännöllisesti, jotta työntekijä voi kehittyä ja organisaatio saavuttaa tavoitteet. Palauteprosessin onnistumisen kannalta merkittävässä osassa on hyvä valmistautuminen ja työntekijän tunteminen. Rakentavaa palautetta annetaan työntekijälähtöisesti ja omaa
palautteenantotapaa muokataan sen mukaan. Esihenkilöt kaipaavat aiheesta lisäkoulutusta ja sparrausta kollegoiden kanssa.
Tutkimuksella voidaan lisätä esihenkilöiden ymmärrystä rakentavan palautteen palauteprosessista ja siten auttaa heitä tutkimaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Organisaatiot voivat hyödyntää tutkimustuloksia oman toimintansa kehittämisessä, esimerkiksi esihenkilöiden koulutusten ja työajan suunnittelussa ja toteutuksessa sekä yleisesti esihenkilöiden tukemisessa työtehtävissä.
antamista, on silti olemassa suuria eroja organisaatioiden toiminnassa työtehtävän koulutuksen, ohjeistuksen ja tuen suhteen.
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia rakentavaa palautetta ja siihen liittyvää palauteprosessia esihenkilön näkökulmasta. Tutkimuksen tavoite oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia rakentavan palautteen antamisesta työntekijöille, siihen liittyvästä palauteprosessista sekä organisaation tuesta palauteprosessissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena matkailualan organisaatiossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut suoritettiin matkailuorganisaation esihenkilöille, joilla oli useampi vuosi kokemusta tutkittavasta aiheesta. Tutkimusaineiston analysoinnissa menetelmänä
käytettiin teoriaohjaava analyysia ja teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella rakentavan palautteen antaminen on esihenkilöille tärkeä mutta haastava työtehtävä. Rakentavaa palautetta annetaan ja seurataan säännöllisesti, jotta työntekijä voi kehittyä ja organisaatio saavuttaa tavoitteet. Palauteprosessin onnistumisen kannalta merkittävässä osassa on hyvä valmistautuminen ja työntekijän tunteminen. Rakentavaa palautetta annetaan työntekijälähtöisesti ja omaa
palautteenantotapaa muokataan sen mukaan. Esihenkilöt kaipaavat aiheesta lisäkoulutusta ja sparrausta kollegoiden kanssa.
Tutkimuksella voidaan lisätä esihenkilöiden ymmärrystä rakentavan palautteen palauteprosessista ja siten auttaa heitä tutkimaan ja kehittämään omaa osaamistaan. Organisaatiot voivat hyödyntää tutkimustuloksia oman toimintansa kehittämisessä, esimerkiksi esihenkilöiden koulutusten ja työajan suunnittelussa ja toteutuksessa sekä yleisesti esihenkilöiden tukemisessa työtehtävissä.