Ammattijärjestön verkkotapahtumien kehittäminen jäsenkeskeisesti – esimerkkinä Suomen Lääkäriliiton jäsentilaisuudet
Tammi, Tea (2022)
Tammi, Tea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047066
Tiivistelmä
Vuonna 2020 alkanut koronapandemia pakotti organisaatiot siirtämään tapahtumat verkkoon nopealla aikataululla ja opettelemaan uutta teknologiaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Suomen Lääkäriliiton toteuttamia, erityisesti lääketieteen opiskelijoille sekä luottamusmiehille suunnattuja virtuaalisia tapahtumia voidaan kehittää jäsenkeskeisesti.
Tietoperustassa perehdyttiin asiakaskeskeiseen liiketoimintalogiikkaan sekä asiakkaan arvon muodostumiseen. Lisäksi luotiin katsaus järjestökentän tapahtumien digitalisoitumiseen sekä virtuaalisten tilaisuuksien ominaisuuksiin ja toimintaympäristöön. Virtuaalisia tapahtumia järjestäessä organisaation tulee ymmärtää asiakkaan logiikka, se miten tapahtuma integroituu asiakkaan kontekstiin. Toisaalta tulee ymmärtää myös virtuaalisen toimintaympäristön asettamat mahdollisuudet ja haasteet, ja huomioida myös muut kosketuspisteet organisaation ja asiakkaan välillä.
Kehittämistyössä hyödynnettiin lähestymistapana palvelumuotoilua sekä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Palvelumuotoilu kulki hyvin käsi kädessä viitekehyksenä toimivan asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan kanssa, koska molemmat asettavat asiakkaan keskiöön. Palvelumuotoilulle ominaisesti kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisia tiedonkeruumenetelmiä, yhteiskehittämistä sekä visualisointikeinoja monipuolisesti.
Tulosten mukaan virtuaalisten tapahtumien arvo muodostuu jäsenelle monien asioiden summana, mutta tärkeimmiksi koettiin kuitenkin ajan säästäminen sekä joustavuus ja helppous. Kehittämistyön lopputuloksena muodostuivat tapahtuman muistilistat sekä suunnittelupohja, jotka ohjaavat suunnittelemaan virtuaalisia tapahtumia jäsenen näkökulmasta.
Kehittämistyössä muodostuneen jäsenymmärryksen pohjalta virtuaalisia tapahtumia voidaan räätälöidä entistä enemmän jäsenen ekosysteemiin sopiviksi. Kehittämistyön tuloksena syntyneet työkalut ovat hyödynnettävissä monipuolisesti Lääkäriliiton virtuaalisten tapahtumien suunnittelussa ja järjestämisessä, ja ne auttavat kehittämään tapahtumia jäsenkeskeisesti. Vaikka työkalut on muodostettu yhden ammattiryhmän näkökulmasta, voidaan niitä hyödyntää myös muilla aloilla. Tapahtuman muistilistat sisältävät osaksi yleispäteviäkin ohjeita, ja etenkin tapahtuman suunnittelupohja soveltuu kaikenlaisten verkkotapahtumien ja jopa perinteisten lähitapahtumien suunnitteluun.
Opinnäytetyö tuki lisäksi Lääkäriliiton pyrkimyksiä kehittää digitaalista toimintaansa ja panostaa toiminnan jäsenkeskeiseen kehittämiseen. Opinnäytetyössä esitellyt asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan ja asiakkaan arvon muodostumisen periaatteet sekä palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät tarjoavat organisaatiolle tervetulleita uusia näkökulmia, joiden avulla toimintaa voidaan kehittää jäseniä paremmin palvelevaksi.
Tietoperustassa perehdyttiin asiakaskeskeiseen liiketoimintalogiikkaan sekä asiakkaan arvon muodostumiseen. Lisäksi luotiin katsaus järjestökentän tapahtumien digitalisoitumiseen sekä virtuaalisten tilaisuuksien ominaisuuksiin ja toimintaympäristöön. Virtuaalisia tapahtumia järjestäessä organisaation tulee ymmärtää asiakkaan logiikka, se miten tapahtuma integroituu asiakkaan kontekstiin. Toisaalta tulee ymmärtää myös virtuaalisen toimintaympäristön asettamat mahdollisuudet ja haasteet, ja huomioida myös muut kosketuspisteet organisaation ja asiakkaan välillä.
Kehittämistyössä hyödynnettiin lähestymistapana palvelumuotoilua sekä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Palvelumuotoilu kulki hyvin käsi kädessä viitekehyksenä toimivan asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan kanssa, koska molemmat asettavat asiakkaan keskiöön. Palvelumuotoilulle ominaisesti kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisia tiedonkeruumenetelmiä, yhteiskehittämistä sekä visualisointikeinoja monipuolisesti.
Tulosten mukaan virtuaalisten tapahtumien arvo muodostuu jäsenelle monien asioiden summana, mutta tärkeimmiksi koettiin kuitenkin ajan säästäminen sekä joustavuus ja helppous. Kehittämistyön lopputuloksena muodostuivat tapahtuman muistilistat sekä suunnittelupohja, jotka ohjaavat suunnittelemaan virtuaalisia tapahtumia jäsenen näkökulmasta.
Kehittämistyössä muodostuneen jäsenymmärryksen pohjalta virtuaalisia tapahtumia voidaan räätälöidä entistä enemmän jäsenen ekosysteemiin sopiviksi. Kehittämistyön tuloksena syntyneet työkalut ovat hyödynnettävissä monipuolisesti Lääkäriliiton virtuaalisten tapahtumien suunnittelussa ja järjestämisessä, ja ne auttavat kehittämään tapahtumia jäsenkeskeisesti. Vaikka työkalut on muodostettu yhden ammattiryhmän näkökulmasta, voidaan niitä hyödyntää myös muilla aloilla. Tapahtuman muistilistat sisältävät osaksi yleispäteviäkin ohjeita, ja etenkin tapahtuman suunnittelupohja soveltuu kaikenlaisten verkkotapahtumien ja jopa perinteisten lähitapahtumien suunnitteluun.
Opinnäytetyö tuki lisäksi Lääkäriliiton pyrkimyksiä kehittää digitaalista toimintaansa ja panostaa toiminnan jäsenkeskeiseen kehittämiseen. Opinnäytetyössä esitellyt asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan ja asiakkaan arvon muodostumisen periaatteet sekä palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät tarjoavat organisaatiolle tervetulleita uusia näkökulmia, joiden avulla toimintaa voidaan kehittää jäseniä paremmin palvelevaksi.