Julkisen tilan korjausrakennushankkeen työturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden kehittäminen : case: Kauppakeskus Tullintori
Sarkonen, Sanni; Pynnöniemi, Kati (2022)
Sarkonen, Sanni
Pynnöniemi, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036952
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään työturvallisuutta ja asiakastyytyväisyyttä avoinna pysyvän julkisen tilan korjausrakennushankkeessa. Tarkastelussa oli Kauppakeskus Tullintorin kehityshanke. Työ tehtiin YIT Suomi Oy:lle, joka toimi hankkeessa projektinjohtourakoitsijana. Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen vaikutus rakennustöiden toteutuksella on kohteen käyttäjille.
Tutkimuksessa kartoitettiin kyselyillä rakennusvaiheen työturvallisuuden toteutumista kohteen käyttäjän näkökulmasta. Kyselyitä lähetettiin asiakkaille, vuokralaisille, hankkeen rakennuttajakonsulteille ja tilaajalle sekä projektinjohtourakoitsijan työnjohdolle. Lähtökohtana oli oletus, että haasteita on aiheuttanut rakennusmelu, opastus, kauppakeskuksessa kulkeminen, työvaiheiden aikataulutus ja työmaa-alueiden rajapinnat. Kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin opinnäytetyön tekijöiden omiin kokemuksiin ja hankkeen aikana toteutettuihin työturvallisuusasiakirjoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää mahdollisia ongelmia työturvallisuuden suunnittelussa tai toteutuksessa ja listata korjaavia toimenpiteitä niiden ehkäisemiseksi tulevissa hankkeissa.
Kyselyt osoittivat, että käyttäjät olivat kokeneet häiriöitä rakennusvaiheen aikana. Tulokset vastasivat opinnäytetyön lähtökohtana olleita oletuksia, ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui rakennusmelu. Tutkimuksessa korostui tiukkojen työrajoitusten, aikataulun ja työnjohdon vaihtuvuuden luomat haasteet. Tulosten perusteella lopputulokset rajattiin keskittymään rakennusmeluun, työmaa-aikaiseen opastukseen ja työnjohdon sisäiseen tiedonkulkuun.
Lopputuloksena laadittiin ratkaisuehdotus kolmeen tutkimuksessa korostuneeseen ongelmaan. Opinnäytetyön lopputuloksia voi hyödyntää vastaavien kohteiden hankesuunnitteluvaiheessa ja sen työnjohtoon keskittyviä ratkaisuehdotuksia voi jatkojalostaa kaikissa rakennushankkeissa käytettäviksi dokumenteiksi.
Tutkimuksessa kartoitettiin kyselyillä rakennusvaiheen työturvallisuuden toteutumista kohteen käyttäjän näkökulmasta. Kyselyitä lähetettiin asiakkaille, vuokralaisille, hankkeen rakennuttajakonsulteille ja tilaajalle sekä projektinjohtourakoitsijan työnjohdolle. Lähtökohtana oli oletus, että haasteita on aiheuttanut rakennusmelu, opastus, kauppakeskuksessa kulkeminen, työvaiheiden aikataulutus ja työmaa-alueiden rajapinnat. Kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin opinnäytetyön tekijöiden omiin kokemuksiin ja hankkeen aikana toteutettuihin työturvallisuusasiakirjoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää mahdollisia ongelmia työturvallisuuden suunnittelussa tai toteutuksessa ja listata korjaavia toimenpiteitä niiden ehkäisemiseksi tulevissa hankkeissa.
Kyselyt osoittivat, että käyttäjät olivat kokeneet häiriöitä rakennusvaiheen aikana. Tulokset vastasivat opinnäytetyön lähtökohtana olleita oletuksia, ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui rakennusmelu. Tutkimuksessa korostui tiukkojen työrajoitusten, aikataulun ja työnjohdon vaihtuvuuden luomat haasteet. Tulosten perusteella lopputulokset rajattiin keskittymään rakennusmeluun, työmaa-aikaiseen opastukseen ja työnjohdon sisäiseen tiedonkulkuun.
Lopputuloksena laadittiin ratkaisuehdotus kolmeen tutkimuksessa korostuneeseen ongelmaan. Opinnäytetyön lopputuloksia voi hyödyntää vastaavien kohteiden hankesuunnitteluvaiheessa ja sen työnjohtoon keskittyviä ratkaisuehdotuksia voi jatkojalostaa kaikissa rakennushankkeissa käytettäviksi dokumenteiksi.