Braden-painehaavariskimittarin käyttö : case-harjoituksia sairaanhoitajaopiskelijoille
Lehtonen, Pirita (2022)
Lehtonen, Pirita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036920
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa case-harjoitustehtäviä sairaanhoitajaopiskelijoille Braden-painehaavariskimittarin käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista painehaavojen Braden-painehaavariskimittarin käytöstä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa painehaavoista, niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta. Painehaavat ovat potilailla yleisiä, elämänlaatua haittaavia ja ne jäävät usein diagnosoimatta terveydenhuollossa. Lisäksi painehaavat aiheuttavat vuosittain huomattavia kustannuksia terveydenhuollolle. Braden-riskimittari on painehaavojen riskimittareista tunnetuin ja sen käytöllä on todettu olevan hyötyä painehaavojen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opinnäytetyön kohderyhmä tutustui case-harjoitusten avulla ensimmäistä kertaa Braden-riskimittarin käyttöön. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrottiin lisäksi case-pohjaisesta oppimisesta ja sairaanhoitajaopinnoista Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kohderyhmänä oli Laurea ammattikorkeakoulun ensimmäisen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Opinnäytetyön tuotoksena oli kolme case-harjoitusta Braden-painehaavariskimittarin käytöstä. Tuotokset luotiin internetsivulle ja sivusto jää Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Case-harjoituksista kerättiin palautetta palautelomakkeen avulla. Palautelomakkeeseen valittiin laadullisia ja avoimia kysymyksiä opiskelijoiden kokemuksista case-pohjaisesta oppimisesta ja oppimisen edistämisestä. Opiskelijoilta saatua palautetta analysoitiin ja case-harjoituksia muokattiin palautteen perusteella.
Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan case-harjoitukset edistivät oppimista ja case-pohjainen oppiminen oli mieluisa tapa opetella uutta. Tuotos vastasi toimeksiantajan toiveita sisällöllisesti ja visuaalisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa painehaavoista, niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta. Painehaavat ovat potilailla yleisiä, elämänlaatua haittaavia ja ne jäävät usein diagnosoimatta terveydenhuollossa. Lisäksi painehaavat aiheuttavat vuosittain huomattavia kustannuksia terveydenhuollolle. Braden-riskimittari on painehaavojen riskimittareista tunnetuin ja sen käytöllä on todettu olevan hyötyä painehaavojen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opinnäytetyön kohderyhmä tutustui case-harjoitusten avulla ensimmäistä kertaa Braden-riskimittarin käyttöön. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrottiin lisäksi case-pohjaisesta oppimisesta ja sairaanhoitajaopinnoista Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kohderyhmänä oli Laurea ammattikorkeakoulun ensimmäisen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Opinnäytetyön tuotoksena oli kolme case-harjoitusta Braden-painehaavariskimittarin käytöstä. Tuotokset luotiin internetsivulle ja sivusto jää Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Case-harjoituksista kerättiin palautetta palautelomakkeen avulla. Palautelomakkeeseen valittiin laadullisia ja avoimia kysymyksiä opiskelijoiden kokemuksista case-pohjaisesta oppimisesta ja oppimisen edistämisestä. Opiskelijoilta saatua palautetta analysoitiin ja case-harjoituksia muokattiin palautteen perusteella.
Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan case-harjoitukset edistivät oppimista ja case-pohjainen oppiminen oli mieluisa tapa opetella uutta. Tuotos vastasi toimeksiantajan toiveita sisällöllisesti ja visuaalisesti.