3D-mallin hyödyntäminen lääkinnällisen hoitolaitteen UIX-kehitystyössä
Kokko, Aapo (2022)
Kokko, Aapo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026724
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää LymphaTouchin lääkinnällisen hoitolaitteen kosketusnäytölle uutta ohjelmistokäyttöliittymän toiminnallisuutta. Tavoitteena oli hyödyntää 3D-mallia ja luoda sille ja sitä ympäröivälle käyttöliittymälle toiminnallisuuksia. Lisäksi 3D-mallin hyödyllisyyttä käyttöliittymän toimintaan tutkittiin tutkimustaustan ja käyttöliittymälle tehdyn käytettävyysarvioinnin kautta.
Kehitystyö toteutettiin Qt Design Studio -ohjelmistolla, joka käyttää Qt:n uusinta 6. kehystä. Työssä kehitettiin hoitolaitteen hoito-ohjelman näkymä, johon tässä toteutuksessa kuului kuusi vaiheita. Vaiheissa siirtymiselle luotiin elementit, kuten myös vaiheiden ajastukselle ja koko hoidon ajastukselle.
Vaihe-elementtien viereen asetettiin ikkuna 3D-hahmolle sekä siihen Mixamosta tuotu 3D-asset. Hahmolle kehitettiin zoomauksen ja pyörityksen toiminnot sekä asennonmuutokset jokaiselle vaiheelle. Asennonmuutokset asetettiin animoitumaan vaiheiden välissä. Asennoilla ohjeistetaan potilaan asentoa hoidon aikana. Hoito-ohjelman hoitoalue luotiin sykkimään, jotta voi tunnistaa, mitä aluetta ollaan hoitamassa. Käyttöliittymään lisättiin lopuksi myös tapa vaihtaa hahmon sukupuolta. Edellä mainittuja toimintoja työn tilaaja hyödyntää soveltaen varsinaisen käyttöliittymän kehityksessä. Työn tilaajaa hyödyttää myös kehitysalustasta löydetyt ongelmat.
Käytettävyysarviointi tehtiin asiantuntija-arviona, jonka metodeina oli standarditarkastus ja heuristinen arviointi. Arvioinnissa tarkasteltiin koko käyttöliittymää, mutta työlle merkityksellisiä olivat tulokset 3D-malliin ja sen elementteihin liittyen. Mallista kerättiin sekä ongelmat että positiiviset havainnot myöhempää pohdintaa varten.
Tutkimustaustaa ja käytettävyysarviointia tarkasteltaessa voitiin todeta, että 3D-malleista voi olla hyötyä käyttöliittymän toiminnalle, mutta se riippuu sovelluksesta ja sen käyttäjistä. Malleista voi myös olla haittaa. Työssä toteutetulle käyttöliittymälle 3D-mallista on enemmän hyötyä kuin haittaa, ja siitä löydetyt ongelmat ovat korjattavissa.
Kehitystyö toteutettiin Qt Design Studio -ohjelmistolla, joka käyttää Qt:n uusinta 6. kehystä. Työssä kehitettiin hoitolaitteen hoito-ohjelman näkymä, johon tässä toteutuksessa kuului kuusi vaiheita. Vaiheissa siirtymiselle luotiin elementit, kuten myös vaiheiden ajastukselle ja koko hoidon ajastukselle.
Vaihe-elementtien viereen asetettiin ikkuna 3D-hahmolle sekä siihen Mixamosta tuotu 3D-asset. Hahmolle kehitettiin zoomauksen ja pyörityksen toiminnot sekä asennonmuutokset jokaiselle vaiheelle. Asennonmuutokset asetettiin animoitumaan vaiheiden välissä. Asennoilla ohjeistetaan potilaan asentoa hoidon aikana. Hoito-ohjelman hoitoalue luotiin sykkimään, jotta voi tunnistaa, mitä aluetta ollaan hoitamassa. Käyttöliittymään lisättiin lopuksi myös tapa vaihtaa hahmon sukupuolta. Edellä mainittuja toimintoja työn tilaaja hyödyntää soveltaen varsinaisen käyttöliittymän kehityksessä. Työn tilaajaa hyödyttää myös kehitysalustasta löydetyt ongelmat.
Käytettävyysarviointi tehtiin asiantuntija-arviona, jonka metodeina oli standarditarkastus ja heuristinen arviointi. Arvioinnissa tarkasteltiin koko käyttöliittymää, mutta työlle merkityksellisiä olivat tulokset 3D-malliin ja sen elementteihin liittyen. Mallista kerättiin sekä ongelmat että positiiviset havainnot myöhempää pohdintaa varten.
Tutkimustaustaa ja käytettävyysarviointia tarkasteltaessa voitiin todeta, että 3D-malleista voi olla hyötyä käyttöliittymän toiminnalle, mutta se riippuu sovelluksesta ja sen käyttäjistä. Malleista voi myös olla haittaa. Työssä toteutetulle käyttöliittymälle 3D-mallista on enemmän hyötyä kuin haittaa, ja siitä löydetyt ongelmat ovat korjattavissa.