"Niillä aisteilla voi tutkia maailmaa" : Aistiprojekti Kokkolan varhaiskasvatusyksikössä
Filppula, Jenna (2022)
Filppula, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö ja toteutettiin Nahkurin päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmälle keväällä 2021. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten osallisuutta sekä huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä aistiprojektin avulla. Toiminnallinen opinnäytetyö koostui kahdeksasta pedagogisesti suunnitellusta interventiosta. Pedagogisesti suunnitellut interventiot sekä niihin liittyvät tavoitteet muodostivat toiminnallisesta opinnäytetyöstä kokonaisuuden, joka kulki varhaiskasvatusyksikössä nimellä aistiprojekti.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu osallisuudesta, huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä, pedagogisesta varhaiskasvatuksesta sekä aistien merkityksestä oppimisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana asiakirjana toimii varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), johon pohjautuen toiminnallisen opinnäytetyön pedagogiset interventiot on suunniteltu.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden onnistumista arvioitiin havaintojen, henkilöstön antaman palautteen sekä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Arvioinnissa huomioitiin myös lasten ja huoltajien osallisuus. Koin tärkeäksi, että sanallisen arvioinnin lisäksi lapsella olisi myös mahdollisuus arvioida toimintaa konkreettisen mittarin avulla. Tämän vuoksi pedagogisissa interventioissa käytettiin hymynaama-purkkeja lasten tekemän arvioinnin tukena.
Interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten osaaminen aistien tunnistamisessa sekä nimeämisessä lisääntyi. Huoltajilta saatu palaute myös vahvisti tätä havaintoa. Lasten osallisuuden vahvistamiseksi interventioissa korostui lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Kohderyhmän lapset suunnittelivat ja valmistelivat Aistipolku-vihkot, joiden avulla varhaiskasvatuksessa olevat interventiot jatkuivat myös kotona vahvistaen yhteistyötä huoltajien kanssa. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin näkyväksi varhaiskasvatusryhmässä pedagogisen dokumentoinnin keinoin, joka lisäsi yhteistyötä huoltajien kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu osallisuudesta, huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä, pedagogisesta varhaiskasvatuksesta sekä aistien merkityksestä oppimisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana asiakirjana toimii varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), johon pohjautuen toiminnallisen opinnäytetyön pedagogiset interventiot on suunniteltu.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden onnistumista arvioitiin havaintojen, henkilöstön antaman palautteen sekä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Arvioinnissa huomioitiin myös lasten ja huoltajien osallisuus. Koin tärkeäksi, että sanallisen arvioinnin lisäksi lapsella olisi myös mahdollisuus arvioida toimintaa konkreettisen mittarin avulla. Tämän vuoksi pedagogisissa interventioissa käytettiin hymynaama-purkkeja lasten tekemän arvioinnin tukena.
Interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten osaaminen aistien tunnistamisessa sekä nimeämisessä lisääntyi. Huoltajilta saatu palaute myös vahvisti tätä havaintoa. Lasten osallisuuden vahvistamiseksi interventioissa korostui lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Kohderyhmän lapset suunnittelivat ja valmistelivat Aistipolku-vihkot, joiden avulla varhaiskasvatuksessa olevat interventiot jatkuivat myös kotona vahvistaen yhteistyötä huoltajien kanssa. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin näkyväksi varhaiskasvatusryhmässä pedagogisen dokumentoinnin keinoin, joka lisäsi yhteistyötä huoltajien kanssa.