Ajattomien ja trendikkäiden vaatekaappien konseptointi : Toimeksiantajana E J Hiipakka Oy
Jokinen, Helina (2014)
Jokinen, Helina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Jurvalainen yritys E J Hiipakka Oy. Opinnäytetyössä on lähdetty selvittämään, kuinka suunnitella kokonaisuudessaan ajaton, toimiva ja erottuva vaatekaappi markkinoille. Lisäksi opinnäytetyössä keskitytään suunnittelemaan ajattomia kuoseja vaatekaappien oviin. Kuosit toteutettaisiin digitaalisenprinttauksen avulla vaatekaappien lasioviin.
Tuloksena opinnäytetyössä on kolme ajatonta vaatekaappikonseptia. Opinnäytetyössä on tutkittu Suomen sekä naapurimaiden markkinoilla olevia uusia vaatekaappeja. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan uuden digitaalisen printtauksen teknologiaa ja sen hyödyntämistä vaatekaappien ulkonäköön. Digitaalinen printtaus tehtäisiin vaatekaappien lasioviin. Tässä työssä suurena inspiraation lähteenä ovat Tukholman kalustemessut 2014. Tukholman kalustemessuilla 2014 muotoilun asiantuntijoiden seminaarissa selvisi tärkeitä ominaisuuksia ja saatiin tietoa, kuinka lähteä toteuttamaan uutta tuotemallistoa. Opinnäytetyössä on selvitetty asiantuntijoiden avulla tärkeitä huomioon otettavia asioita vaatekaappien suunnittelussa sekä printtisuunnittelussa. Tässä työssä on tehty kuluttajahaastattelu Seinäjoen ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Kuluttajahaastattelun avulla on selvitetty, millaisista kuoseista vastaajat pitävät.
Tuloksena opinnäytetyössä on kolme ajatonta vaatekaappikonseptia. Opinnäytetyössä on tutkittu Suomen sekä naapurimaiden markkinoilla olevia uusia vaatekaappeja. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan uuden digitaalisen printtauksen teknologiaa ja sen hyödyntämistä vaatekaappien ulkonäköön. Digitaalinen printtaus tehtäisiin vaatekaappien lasioviin. Tässä työssä suurena inspiraation lähteenä ovat Tukholman kalustemessut 2014. Tukholman kalustemessuilla 2014 muotoilun asiantuntijoiden seminaarissa selvisi tärkeitä ominaisuuksia ja saatiin tietoa, kuinka lähteä toteuttamaan uutta tuotemallistoa. Opinnäytetyössä on selvitetty asiantuntijoiden avulla tärkeitä huomioon otettavia asioita vaatekaappien suunnittelussa sekä printtisuunnittelussa. Tässä työssä on tehty kuluttajahaastattelu Seinäjoen ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Kuluttajahaastattelun avulla on selvitetty, millaisista kuoseista vastaajat pitävät.