Vaihtoehtoiset rajoitetun ajo-oikeuden mallit
Sankkola, Antti (2022)
Sankkola, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026695
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ajo-oikeuden rajoittamisen malleja nuorten ja seniori-ikäisten kuljettajien näkökulmista. Nuorilla kuljettajilla viitataan alle 18-vuotiaisiin ja seniori-ikäisillä yli 65-vuotiaisiin henkilöihin. Työssä esitellään vireillä olevaa ja nuoria henkilöitä koskevaa ajokorttilakiuudistusta ja sitä peilataan mahdollisiin senioreita koskeviin rajoitteisiin, joita olisi teoriassa mahdollista soveltaa heidän ajo-oikeuteensa.
Opinnäytetyössä esitellään ajo-oikeuden rajoittamisen vaihtoehtoisia malleja, joilla pyritään edistämään liikenneturvallisuutta ja edistämään yli 65-vuotiaiden liikkumista ajoneuvolla ajoterveyden muutokset huomioiden. Työssä viitataan muun muassa ajokorttilainsäädäntöön ja siihen liittyviin ohjeistuksiin, kuten esimerkiksi ajonäytteeseen ja ajoterveydentilaan. Työssä hyödynnetään myös Liikenteen turvallisuusvirasto Traficomin tekemiä tutkimusraportteja ja hallituksen (luonnos)esitystä ajokorttilainsäädännön uudistamisesta.
Keskustelu ajo-oikeuksien rajoittamisesta on tosiasia, mutta asiaan liittyvä perusoikeuksien rajaaminen on lainsäätäjälle haasteellinen. Vapaaehtoinen rajoittaminen olisi helpommin toteutettavissa, mutta toistaiseksi asiassa ei ole edetty tätä kautta. Lainsäädännölliset toimet aiheuttavat muutoksia yksilön liikkumisvapauteen.
Opinnäytetyössä esitellään ajo-oikeuden rajoittamisen vaihtoehtoisia malleja, joilla pyritään edistämään liikenneturvallisuutta ja edistämään yli 65-vuotiaiden liikkumista ajoneuvolla ajoterveyden muutokset huomioiden. Työssä viitataan muun muassa ajokorttilainsäädäntöön ja siihen liittyviin ohjeistuksiin, kuten esimerkiksi ajonäytteeseen ja ajoterveydentilaan. Työssä hyödynnetään myös Liikenteen turvallisuusvirasto Traficomin tekemiä tutkimusraportteja ja hallituksen (luonnos)esitystä ajokorttilainsäädännön uudistamisesta.
Keskustelu ajo-oikeuksien rajoittamisesta on tosiasia, mutta asiaan liittyvä perusoikeuksien rajaaminen on lainsäätäjälle haasteellinen. Vapaaehtoinen rajoittaminen olisi helpommin toteutettavissa, mutta toistaiseksi asiassa ei ole edetty tätä kautta. Lainsäädännölliset toimet aiheuttavat muutoksia yksilön liikkumisvapauteen.