Golfseurojen keinot jäsentensä sitouttamiseen
Vuorela, Niko (2022)
Vuorela, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle eli, Keimola Golfille keinoja jäsentensä sitouttamiseen sosiaalisen median sekä muiden markkinoinnin keinojen avulla sekä rakentaa lopputuotteena konkreettinen kehityssuunnitelma jäsenten sitouttamiseksi. Keimola Golfin jäsenmäärä on ollut golfin suosion lisääntymisen myötä kasvussa, mutta seura ei ole löytänyt keinoja jäsentensä sitouttamiseen. Asiakkaiden sitouttamisen merkitys on ollut suuressa kasvussa viime vuosien aikana etenkin aloilla, joissa on paljon kilpailua. Sitouttamisen merkitys on kasvanut myös golfissa harrastuksen suosion räjähdysmäisen kasvun myötä.
Tietoperustassa perehdyttiin asiakkaiden sitouttamisen hyötyihin sekä sosiaalisen median hyödyntämiseen asiakkaiden sitouttamisen tukena. Tietoperustan lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-julkaisuja, jotka käsittelivät asiakkaiden sitouttamista useista eri näkökulmista sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tuotoksesta syntyi konkreettinen kehityssuunnitelma ja työkalu, jota Keimola Golf voi hyödyntää jäsenten sitouttamisessa. Kehityssuunnitelmassa korostuivat golfinpelaajien kannalta tärkeät tekijät, jotka liittyvät heidän sitoutuneisuuteensa, kuten hinnoittelu- ja ajanvarausedut. Suunnitelmassa perehdyttiin myös sosiaalisen median hyödyntämiseen sitouttamisen tukena ja siinä käsiteltiin kanavia, jotka olivat yritykselle jo entuudestaan tuttuja.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että asiakkaiden sitouttaminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen tulee olemaan entistä merkittävämmässä roolissa tulevaisuudessa, etenkin golfalalla, jossa harrastajamäärät ovat olleet suuressa kasvussa jo muutaman vuoden ajan. Asiakkaiden sitouttaminen on yksi tehokkaimmista keinoista säilyttää yrityksen kilpailukyky muuttuvilla toimialoilla.
Tietoperustassa perehdyttiin asiakkaiden sitouttamisen hyötyihin sekä sosiaalisen median hyödyntämiseen asiakkaiden sitouttamisen tukena. Tietoperustan lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-julkaisuja, jotka käsittelivät asiakkaiden sitouttamista useista eri näkökulmista sekä sosiaalisen median hyödyntämistä yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tuotoksesta syntyi konkreettinen kehityssuunnitelma ja työkalu, jota Keimola Golf voi hyödyntää jäsenten sitouttamisessa. Kehityssuunnitelmassa korostuivat golfinpelaajien kannalta tärkeät tekijät, jotka liittyvät heidän sitoutuneisuuteensa, kuten hinnoittelu- ja ajanvarausedut. Suunnitelmassa perehdyttiin myös sosiaalisen median hyödyntämiseen sitouttamisen tukena ja siinä käsiteltiin kanavia, jotka olivat yritykselle jo entuudestaan tuttuja.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että asiakkaiden sitouttaminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen tulee olemaan entistä merkittävämmässä roolissa tulevaisuudessa, etenkin golfalalla, jossa harrastajamäärät ovat olleet suuressa kasvussa jo muutaman vuoden ajan. Asiakkaiden sitouttaminen on yksi tehokkaimmista keinoista säilyttää yrityksen kilpailukyky muuttuvilla toimialoilla.