Hiilineutraali tuottaminen vaatetusalalla: Start up -yrityksen tieto- ja osaamistarpeet
Jokinen, Nea (2022)
Jokinen, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista osaamista ja tietoa vaatetusalan start up -yritys tarvitsee tuottaakseen hiilineutraaleja tuotteita. Työssä tutkittiin ensin vaatetusalan hiilidioksidipäästöjä, jonka jälkeen voitiin tehdä selvitystyötä yrityksen tieto- ja osaamistarpeista hiilineutraalissa tuottamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoima SusTexEdu-hanke, jossa selvitetään kestävän kehityksen korkeakoulutuksen suhdetta työelämän vaatimuksiin ja EU:n hiilineutraalisuustavoitteisiin Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Tutkimusaineiston hankinnassa otettiin huomioon aloittavan vaatemerkki Nemen näkökulma.
Tutkimusstrategiana käytettiin laadullista tutkimusta. Teoriapohjan lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin kilpailija-analyysilla ja haastattelemalla asiantuntijoita. Kilpailija-analyysissa tutkittiin suomalaisten vaatetusalan yritysten vastuullisuusraportteja ja hiilineutraaliustoimia. Tutkimukseen haastateltiin biologia, vaatetusalan yrityksen vastuullisuuden operatiivista johtajaa sekä tekstiili- ja vaatetusalan liiton asiantuntijaa vastuullisuuteen ja kiertotalouteen liittyen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityksellä tulisi olla yleiskäsitys aiheuttamistaan hiilidioksidipäästöistä. Tuotesuunnittelun kaikki vaiheet tulisi suunnitella vähäpäästöisiksi raaka-aineiden valinnasta tuotteen hävitykseen saakka. Yrityksen tulisi laskea oma hiilijalanjälkensä ja saatujen tulosten perusteella vaikuttaa päästöihinsä paremmilla valinnoilla tuotantoketjun jokaisessa vaiheessa. Paremmat valinnat edellyttävät alan prosessien syvällistä osaamista. Kun päästöt on saatu minimoitua, jäljelle jääneet päästöt voidaan kompensoida. Yritysten tulisi raportoida omasta toiminnastaan ja tehdä kehitystavoitteita tuleville vuosille. Hiilineutraaliin tuottamiseen pyrkivien yritysten tulisi pysyä ajan tasalla vastuullisuus- ja hiilineutraaliusasioissa. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää suunnitellessa korkeakoulutuksen opetusta vastuullisuudesta ja hiilineutraaliudesta, ja vaatetusalan yritykset saavat tästä tietopaketin alan hiilidioksidipäästöistä ja hiilineutraalista tuottamisesta.
Tutkimusstrategiana käytettiin laadullista tutkimusta. Teoriapohjan lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin kilpailija-analyysilla ja haastattelemalla asiantuntijoita. Kilpailija-analyysissa tutkittiin suomalaisten vaatetusalan yritysten vastuullisuusraportteja ja hiilineutraaliustoimia. Tutkimukseen haastateltiin biologia, vaatetusalan yrityksen vastuullisuuden operatiivista johtajaa sekä tekstiili- ja vaatetusalan liiton asiantuntijaa vastuullisuuteen ja kiertotalouteen liittyen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityksellä tulisi olla yleiskäsitys aiheuttamistaan hiilidioksidipäästöistä. Tuotesuunnittelun kaikki vaiheet tulisi suunnitella vähäpäästöisiksi raaka-aineiden valinnasta tuotteen hävitykseen saakka. Yrityksen tulisi laskea oma hiilijalanjälkensä ja saatujen tulosten perusteella vaikuttaa päästöihinsä paremmilla valinnoilla tuotantoketjun jokaisessa vaiheessa. Paremmat valinnat edellyttävät alan prosessien syvällistä osaamista. Kun päästöt on saatu minimoitua, jäljelle jääneet päästöt voidaan kompensoida. Yritysten tulisi raportoida omasta toiminnastaan ja tehdä kehitystavoitteita tuleville vuosille. Hiilineutraaliin tuottamiseen pyrkivien yritysten tulisi pysyä ajan tasalla vastuullisuus- ja hiilineutraaliusasioissa. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää suunnitellessa korkeakoulutuksen opetusta vastuullisuudesta ja hiilineutraaliudesta, ja vaatetusalan yritykset saavat tästä tietopaketin alan hiilidioksidipäästöistä ja hiilineutraalista tuottamisesta.