SANO SE : pukusuunnittelu ja toteutus Teatterikorkeakoulun näytelmään
Pulliainen, Amanda (2022)
Pulliainen, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204296508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pukusuunnittelu ja sen toteutus Teatterikorkeakoulun näytelmään Sano se. Työn tavoitteena oli luoda harmoninen ja visuaalisesti kiinnostava puvustuskokonaisuus hidastempoiseen melankolisen koomiseen näytelmään, jonka estetiikka on tunkkaisen nostalgista ja saanut inspiraationsa näytelmän arkisurrealistisista piirteistä. Näytelmän ensi-ilta on Teatterikorkeakoulussa Helsingissä huhtikuussa 2022.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tehdä havaintoja pukusuunnittelun visuaalisista keinoista ja puvustuskokonaisuuden harmonisuudesta sekä suhteessa lavastukseen. Työssä tutkitaan värien merkityksiä pukusuunnittelussa, mitä niillä voidaan ilmentää, korostaa ja kertoa hahmoista, heidän taustastaan ja suhteestaan muihin hahmoihin sekä dramaturgisessa mielessä. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä pukusuunnittelussa tulee huomioida, kun näytelmä tehdään ensemblenä.
Suunnitteluprosessin apuvälineenä käytettiin Michael J. Gilletten suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia (1987), jossa suunnitteluprosessi etenee seitsemän vaiheen kautta. Käsikirjoitus ja roolianalyyseihin sovellettiin Pirjo Kanervan ja Viivi Viirangon (1997) sekä Gilletten (1987) analyysimetodeja. Muita tutkimusmenetelmiä olivat dokumentointiaineiston analyysi, havainnointi ja haastattelu, joiden avulla tutkittiin esimerkiksi puvustuksen visuaalisia keinoja, värien merkityksiä, puvustuksen yhtenäisyyttä ja asujen toimivuutta.
Työn lopputuloksena syntyi tyylilajilleen uskollinen puvustuskokonaisuus, jossa on tehty paljon visuaalisesti kiinnostavia väri- ja tyylivalintoja luomaan yksityiskohtainen ja harmoninen kokonaisuus. Valinnoilla on pyritty siihen, että vähäpuheisessa näytelmässä katsoja voi tehdä syvällisempiä tulkintoja hahmoista ja tarinasta puvustuksen kautta. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi havaintoja ensemble-työskentelystä ja sen haasteista pukusuunnittelijan näkökulmasta, josta voi olla hyötyä muille pukusuunnittelijoille, jotka työskentelevät ensemble-näytelmässä. The objective of this thesis was to design costumes for a play called Sano se. The aim was to create harmonious and visually interesting costume design for a play which is slow and in which the style of the play is melancholy comic. The aesthetic of the play’s atmosphere is run down and nostalgic, inspired by the everyday surrealistic style that is present in the play. The premiere of the play will be at Theatre Academy in Helsinki in April 2022.
The purpose of the thesis was to examine and make observations of the visual means of costume design, researching into the harmony of the costume ensemble and in relation to staging. The thesis also explores the meanings of colours in costume design, what can be portrayed, accentuated and told of the character, their background and relationship between other characters but also narratively. In addition the aim was to examine ensemble-working in the costume designer’s perspective.
The thesis uses J. Michael Gillette’s (1987) theatre design and problem solving model where the costume design process proceed’s with seven steps. Pirjo Kanerva and Viivi Viirango’s (1997) and Gillette’s (1987) analysing methods were used for the script and role analysis. The other research methods in the thesis were document analysis, observation and interview.
The play’s costume design was consistent with the style of the play, this included widely visually interesting colour and style choices to create detailed and harmonic ensemble. As the play had very few spoken lines, the aim was to allow the viewer to deeply understand the characters and the narrative of the play through the costume design. The result of the thesis came up with observations and challenges of ensemble-working that may be beneficial for other costume designers who are designing costumes for ensemble play.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tehdä havaintoja pukusuunnittelun visuaalisista keinoista ja puvustuskokonaisuuden harmonisuudesta sekä suhteessa lavastukseen. Työssä tutkitaan värien merkityksiä pukusuunnittelussa, mitä niillä voidaan ilmentää, korostaa ja kertoa hahmoista, heidän taustastaan ja suhteestaan muihin hahmoihin sekä dramaturgisessa mielessä. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä pukusuunnittelussa tulee huomioida, kun näytelmä tehdään ensemblenä.
Suunnitteluprosessin apuvälineenä käytettiin Michael J. Gilletten suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia (1987), jossa suunnitteluprosessi etenee seitsemän vaiheen kautta. Käsikirjoitus ja roolianalyyseihin sovellettiin Pirjo Kanervan ja Viivi Viirangon (1997) sekä Gilletten (1987) analyysimetodeja. Muita tutkimusmenetelmiä olivat dokumentointiaineiston analyysi, havainnointi ja haastattelu, joiden avulla tutkittiin esimerkiksi puvustuksen visuaalisia keinoja, värien merkityksiä, puvustuksen yhtenäisyyttä ja asujen toimivuutta.
Työn lopputuloksena syntyi tyylilajilleen uskollinen puvustuskokonaisuus, jossa on tehty paljon visuaalisesti kiinnostavia väri- ja tyylivalintoja luomaan yksityiskohtainen ja harmoninen kokonaisuus. Valinnoilla on pyritty siihen, että vähäpuheisessa näytelmässä katsoja voi tehdä syvällisempiä tulkintoja hahmoista ja tarinasta puvustuksen kautta. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi havaintoja ensemble-työskentelystä ja sen haasteista pukusuunnittelijan näkökulmasta, josta voi olla hyötyä muille pukusuunnittelijoille, jotka työskentelevät ensemble-näytelmässä.
The purpose of the thesis was to examine and make observations of the visual means of costume design, researching into the harmony of the costume ensemble and in relation to staging. The thesis also explores the meanings of colours in costume design, what can be portrayed, accentuated and told of the character, their background and relationship between other characters but also narratively. In addition the aim was to examine ensemble-working in the costume designer’s perspective.
The thesis uses J. Michael Gillette’s (1987) theatre design and problem solving model where the costume design process proceed’s with seven steps. Pirjo Kanerva and Viivi Viirango’s (1997) and Gillette’s (1987) analysing methods were used for the script and role analysis. The other research methods in the thesis were document analysis, observation and interview.
The play’s costume design was consistent with the style of the play, this included widely visually interesting colour and style choices to create detailed and harmonic ensemble. As the play had very few spoken lines, the aim was to allow the viewer to deeply understand the characters and the narrative of the play through the costume design. The result of the thesis came up with observations and challenges of ensemble-working that may be beneficial for other costume designers who are designing costumes for ensemble play.