Hautaustoimistopalveluiden digitalisoiminen
Vainionpää, Jari (2022)
Vainionpää, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286464
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona hautaustoimistolle. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten toimeksiantajayrityksen alalla digitalisaatio voi tuottaa asiakkaalle lisäarvoa ja samalla parantaa yrityksen sisäistä tuottavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota hautausalan mikroyritykselle tietoa digitalisaation mahdollisuuksista ja hyödyistä. Kehitystyö tuki yrityksen sisäisen osaamisen kehittämistä.
Kehittämishankkeessa keskityttiin digitaalisiin ratkaisuihin, joilla yritys pystyy vastaamaan asiakkaan tarpeisiin ja joilla yritys pystyy tehostamaan hautaustoimiston toimintaprosesseja. Tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajayritykselle riittävä ymmärrys tämän päivän digitaalisista ratkaisuista, joilla yritys pystyy yksinkertaistamaan liiketoimintaprosesseja ja toimitusketjua, tuottaen asiakkaalle lisäarvoa. Yrityksen digitaalista transformaatiota vauhdittaa kasvava ulkoinen paine, jossa kilpailijat panostavat digitaalisuuteen ja uudenlaisiin työkaluihin ja palveluihin. Opinnäytetyöstä rajattiin pois palveluiden toteutukseen tarvittavat teknologiat, niiden kustannukset, ohjelmistojen nimet, laitteistot ja kilpailijoiden syväanalyysit.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimus on vahvasti sekä käytäntöön suuntautuvaa että ongelmakeskeistä tutkimusta. Kehitystyössä käytettiin monipuolisesti tiedonkeruumenetelmiä, kuten: osallistava havainnointi, haastattelut, kyselylomake ja sähköpostiliikenteen analyysi. Haastatteluja käytettiin yrityksen nykytilakartoituksessa ja osana opinnäytetyön teoriapohjaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus sitoi yhteen hautaustoimiston liiketoiminnan ja digitalisaation pk-yrityksen näkökulmasta. Teoriaosuudessa perehdyttiin hautaustoimiston liiketoimintaan, -toimialaan, hautaustoimiston tarjoamiin palveluihin ja digitalisaatioon.
Kehitystyö on merkityksellinen toimeksiantajayritykselle, koska palveluiden digitalisoiminen mahdollistaa vahvan peruskiven yrityksen kasvulle, tuottaa kilpailuetua ja parantaa kannattavuutta. Tärkein havainto oli, että digitalisaatio mahdollistaa toimeksiantajayritykselle monipuolisesti tapoja uudistaa liiketoimintaa ja tehostaa toimintaprosesseja. Vaihtoehtoja yrityksen toimintaprosessien ja palveluiden digitalisoimiseen löytyi useita. Modernien digitaalisten työkalujen ja pilvipalveluiden käyttö mahdollistaa yrityksen palvelutarjonnan ja -portfolion kasvattamisen sekä mahdollisuuden palvella asiakkaita entistä nopeammin ja monipuolisemmin.
Kehittämishankkeessa keskityttiin digitaalisiin ratkaisuihin, joilla yritys pystyy vastaamaan asiakkaan tarpeisiin ja joilla yritys pystyy tehostamaan hautaustoimiston toimintaprosesseja. Tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajayritykselle riittävä ymmärrys tämän päivän digitaalisista ratkaisuista, joilla yritys pystyy yksinkertaistamaan liiketoimintaprosesseja ja toimitusketjua, tuottaen asiakkaalle lisäarvoa. Yrityksen digitaalista transformaatiota vauhdittaa kasvava ulkoinen paine, jossa kilpailijat panostavat digitaalisuuteen ja uudenlaisiin työkaluihin ja palveluihin. Opinnäytetyöstä rajattiin pois palveluiden toteutukseen tarvittavat teknologiat, niiden kustannukset, ohjelmistojen nimet, laitteistot ja kilpailijoiden syväanalyysit.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimus on vahvasti sekä käytäntöön suuntautuvaa että ongelmakeskeistä tutkimusta. Kehitystyössä käytettiin monipuolisesti tiedonkeruumenetelmiä, kuten: osallistava havainnointi, haastattelut, kyselylomake ja sähköpostiliikenteen analyysi. Haastatteluja käytettiin yrityksen nykytilakartoituksessa ja osana opinnäytetyön teoriapohjaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus sitoi yhteen hautaustoimiston liiketoiminnan ja digitalisaation pk-yrityksen näkökulmasta. Teoriaosuudessa perehdyttiin hautaustoimiston liiketoimintaan, -toimialaan, hautaustoimiston tarjoamiin palveluihin ja digitalisaatioon.
Kehitystyö on merkityksellinen toimeksiantajayritykselle, koska palveluiden digitalisoiminen mahdollistaa vahvan peruskiven yrityksen kasvulle, tuottaa kilpailuetua ja parantaa kannattavuutta. Tärkein havainto oli, että digitalisaatio mahdollistaa toimeksiantajayritykselle monipuolisesti tapoja uudistaa liiketoimintaa ja tehostaa toimintaprosesseja. Vaihtoehtoja yrityksen toimintaprosessien ja palveluiden digitalisoimiseen löytyi useita. Modernien digitaalisten työkalujen ja pilvipalveluiden käyttö mahdollistaa yrityksen palvelutarjonnan ja -portfolion kasvattamisen sekä mahdollisuuden palvella asiakkaita entistä nopeammin ja monipuolisemmin.